Logisz B.V.

Nieuwe privacywetgeving vanaf 2018

 

18

05

2016

Nieuwe privacywetgeving vanaf 2018

 

In 2018 zal de huidige Nederlandse Wet voor bescherming van persoonsgegevens worden vervangen door de Europese privacywet. Daar waar consumentengegevens al langer goed beschermd werden, vallen vanaf 2018 ook persoonlijke bedrijfsgegevens onder de noemer ‘consumentengegevens’. 


Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen

Veel organisaties versturen nieuwsbrieven, soms zelfs meerdere keren per week. Heeft iemand aangegeven om een nieuwsbrief te willen ontvangen? Dan wordt dat e-mailadres vaak ook gebruikt om klanten van andere content te voorzien, passend bij hun klantprofiel of bestelgeschiedenis.


Vanaf 2018 wordt de mogelijkheid voor het verspreiden van content naar contactpersonen die hun e-mailadres hebben achtergelaten anders. Alle bedrijfsgegevens die te herleiden zijn naar een persoon binnen de organisatie worden daarbij beschouwd als persoonsgegevens. Voor iedere vorm van content moet daarom speciaal toestemming worden gegeven door de persoon in kwestie. Hoe groot is dan nog de kans dat een organisatie deze toestemming verkrijgt?


Wat te doen met klantgegevens?

Marketeers en verkopers zullen vanaf 2018 meer moeten gaan werken met CRM-systemen waarin per contactpersoon is aangegeven welke (commerciële) informatie toegestuurd mag worden. Daarbij is het wel toegestaan om klanten te voorzien van informatie over producten en diensten die vrijwel gelijk zijn aan eerder afgenomen producten. Een kanttekening bij deze mogelijkheid is het onderscheid tussen de relatie met de klant, is het een eenmalige klant of een vaste klant?


Expliciete toestemming

Zoals te lezen, zijn er enkele wijzigingen voor marketeers en verkopers bij het verzenden van informatie naar klanten. Op den duur wordt het belang van expliciete toestemming, waarbij de klant actief heeft aangegeven dat het versturen van informatie is toegestaan, steeds groter.


What to do next?

Het wordt nóg belangrijker om klantgegevens correct bij te houden. De mogelijkheden van marketing en sales zullen daarbij veranderen. Het actief tot zelfs agressief verkopen van producten en diensten zal in de toekomst steeds meer aan banden worden gelegd.


Is dat nou zo erg?

De nieuwe privacywetgeving ‘dwingt’ organisaties om kritisch naar hun marketing- en salesstrategieën te kijken. Uiteindelijk zal dit zorgen voor een effectievere benadering van klanten, met daadwerkelijke interesse, waardoor het rendement logiszerwijs zal stijgen.

 

Logisz toch?

Als fullservice organisatie bedenken, ontwerpen en realiseren wij creatieve campagnes voor optimaal bereik. Wij hebben jarenlange ervaring in het benaderen van de B2B markt en wij helpen dan ook graag bij het optimaliseren van een klantenbestand. Neem contact met ons op voor meer informatie. Logisz dat de privacywetgeving nieuwe kansen creëert!

 

 

Jennifer Hengevelt • 18 mei 2016

Uw naam

E-mail

Bericht

 

Controle

 

 

Velden met een zijn verplicht!

Logisz anders

Om de website van Logisz goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent. Ga verder

Beste bezoeker

 

Welkom op de website van Logisz.

 

Verouderde browser

 

Doordat u gebruik maakt van een verouderde browser, loopt u niet alleen een beveiligingsrisico maar kunt u ook geen gebruik maken van de meeste functionaliteiten in onze website.

 

Een update naar Firefox, Google Chrome of de nieuwste Internet Explorer word aangeraden.