Logisz B.V.

Blog

 

Wat houdt ons bezig? Interessante updates uit ons werkveld en vraagstukken waar wij graag uw mening over lezen. Een interactieve pagina. Durf te reageren!

26

10

2016

Google Penguin 4.0

 

Iets meer dan een maand geleden rolde Google een update uit in de kern van zijn zoekalgoritme. Deze update, bij online marketeers bekend als Penguin 4.0, was lang verwacht. Er werd al maanden over gespeculeerd, mede omdat de voorlaatste Penguin update in oktober 2014 werd doorgevoerd.

 

Blog_Niek_Penguin4


Wat is Google Penguin?

Als gebruiker van Google merkt u weinig van het omvangrijke en ingewikkelde algoritme dat bepaalt welke zoekresultaten u te zien krijgt. U geeft een zoekopdracht in en u krijgt de gewenste informatie of een antwoord op uw vraag. Welke informatie of website als eerste verschijnt, wordt bepaald door dit algoritme met daarin diverse ‘ranking factoren’.”


Google streeft ernaar om bij elke zoekopdracht de meest relevante en waardevolle resultaten weer te geven. Om dit te bereiken worden er regelmatig updates doorgevoerd in het zoekalgoritme. Dit gebeurt het hele jaar door en bijna altijd zijn het kleine verbeteringen, zo’n 500 tot 600 per jaar.


Zo nu en dan, rolt Google een ‘major’ update uit die een grote impact kan hebben op de ranking van pagina’s en websites. Google Penguin is een serie updates die tot deze categorie behoort. De Penguin serie richt zich voornamelijk op het beoordelen van links tussen websites. Deze moeten voldoen aan de richtlijnen voor Webmasters van Google. Voldoet u hier niet aan, dan kan Penguin uw websites afstraffen met een penalty, waardoor pagina’s of hele websites in de zoekresultaten zakken of zelfs verdwijnen.


Wat is er gewijzigd in Penguin 4.0?

Ten opzichte van de vorige updates in de Penguin serie, zijn er twee elementen die opvallen:


1. Real time
Penguin 1 tot en met 3.0 waren updates waarbij het zoekalgoritme eens in de zoveel maanden bijgewerkt werd met nieuwe informatie. Werd daarbij een penalty toegekend aan uw website door Penguin? Dan moest u tot de volgende update wachten op een kans om deze penalty er af te kunnen krijgen.

 

Met Penguin 4.0 is dit verleden tijd. Aanpassingen worden meteen door Google Penguin gezien zodra de pagina opnieuw wordt geïndexeerd waarbij eventuele penalty’s verwijderd kunnen worden. Dit werkt echter twee kanten op. Ontvangt uw website plots veel links die niet voldoen aan de richtlijnen? Dan kan uw website morgen al getroffen worden.


2. Penalty’s kunnen op onderdelen van websites worden toegewezen
Penguin bestraft niet langer altijd een hele website wanneer slechts een onderdeel (zoals een losse pagina) als ‘slecht’ of ‘spammatig’ wordt beoordeeld. Dit heeft als voordeel dat een losse pagina, met veel kwalitatief lage links, er niet voor zorgt dat uw hele website inclusief kwalitatieve pagina’s, bestraft wordt. Heeft u echter veel pagina’s met veel spammatige links, dan kunt u er op rekenen dat uw hele website alsnog een penalty toegewezen krijgt.

 

Wat zijn de gevolgen voor mijn website?

Het doel van Penguin is websites bestraffen die zich bezighouden met linkbuildingtechnieken die niet voldoen aan de richtlijnen voor Webmasters van Google. Bijvoorbeeld het automatisch genereren van links, linkuitwisselingsprogramma's of het kopen van links. Als u dit niet voor uw website heeft gedaan, dan is er geen reden om u zorgen te maken om de Penguin update.


Is er een plotselinge daling in het aantal bezoekers vanuit Google voor een pagina of zelfs de hele website? Dan kan het zijn dat uw website getroffen is door een penalty, eventueel door een andere update van Google.


Mocht u vragen hebben over de Penguin update of over zoekmachine optimalisatie? Neem dan contact met ons op, onze specialisten staan voor u klaar!

 

 

Niek Geerdink • 26 oktober 2016 • 0 reacties • Reageer

01

09

2016

De kracht van beeld(spraak)

 

Een goede foto zegt meer dan 1.000 woorden is een vaak gehoord gezegde. Beeld spreekt je aan of juist niet. Het trekt je aandacht, wekt emotie. Ongevraagd vorm je na één oogopslag al een mening. Dat is de kracht van beeld!

 

Blog_Hans_Roes_Beeldspraak


Trek de aandacht

Er wordt tegenwoordig steeds minder gelezen en meer gescand op relevantie. Social media en digitalisering spelen hierin een grote rol. Teksten worden deels of niet meer (vanzelfsprekend) gelezen en de aandacht wordt snel verlegd.


Passend bij de organisatie

Designers zijn continu bezig met het beoordelen en toepassen van beeld. Het is een constante afweging. Wat voor de ene opdrachtgever een uitermate geschikt beeld is, slaat bij een ander de plank volledig mis. De keuze voor beeld omvat dus meer dan zomaar een mooi plaatje. Het verhaal en de visie achter de opdrachtgever in combinatie met het product, de boodschap en je doelgroep bepalen grotendeels de beeldkeuze. Hoe trek je de aandacht van het juiste publiek?


Krachtige beelden

Goed pakkend beeld, afgestemd op het verhaal en de wensen van de opdrachtgever blijven hangen. Beeldmateriaal draagt bij aan het imago van een organisatie. Denk dus goed na over de gewenste uitstraling en kies voor bijpassend beeldmateriaal. De kwaliteit van beeld verhoogt indirect de waarde van een organisatie.


Logisz helpt!

Voor meer informatie over de kracht van beelden in marketing- en communicatiemiddelen helpen onze designers u graag. Neem contact met ons op of kom langs voor een kop koffie en vrijblijvend advies!

 

Tags: Design

 

Hans Roes • 01 september 2016 • 0 reacties • Reageer

08

06

2016

Een Logisz praktijkvoorbeeld

 

In de vorige blog werd het belang van een antwoord op de vraag “wat wil mijn doelgroep?” uitgelegd. Logisz dat dat om uitleg vraagt, dus geeft onze online expert aan de hand van een praktijkvoorbeeld meer uitleg!


Hoe werkt dit in de praktijk?

Wanneer we een profielschets hebben van de doelgroep kunnen we online functionaliteiten in kaart brengen om zo elk type bezoeker binnen de doelgroep te bereiken. Wat heeft een bezoeker nodig om een beslissing te nemen en tot actie over te kunnen gaan?

 

Een competitieve bezoeker neemt snel beslissingen en hecht waarde aan feiten en specifieke content. Deze vaak ongeduldige bezoeker wil zo snel mogelijk op de bestemmingspagina landen.


Spontane bezoekers nemen snel beslissingen gebaseerd op gevoel. Visuele aspecten zijn daarom belangrijk. Wanneer afbeeldingen voor de juiste emotie zorgen, zal de spontane bezoeker snel tot actie overgaan.


Een methodische bezoeker neemt ruim de tijd en zoekt naar feitelijke informatie voordat er tot actie wordt overgegaan. Deze bezoeker is punctueel en wil alles tot in detail weten. Staat de informatie nergens vermeld dan wordt een website zonder actie verlaten.

 

De Humanistische bezoeker neemt ruim de tijd, maar laat zich leiden door emoties en is gevoelig voor meningen van anderen. Welke bedrijven zijn al klant? Hoeveel mensen gebruiken dit product al? Zijn er betrouwbare en actuele reviews? Belangrijke vragen voor een humanistische bezoeker.


Daar wordt over nagedacht

Klik op de onderstaande screenshot van een productenpagina van Coolblue. Hier is over ieder element op de pagina nagedacht. Alles wat nodig is om bezoekers te verleiden tot actie wordt op deze pagina ingezet.

 

Rode elementen voor competitieve bezoekers
Gele elementen voor spontane bezoekers
Blauwe elementen voor methodische bezoekers
Groene elementen voor humanistische bezoekers


Logisz denkt mee!

Wilt u naar aanleiding van onze blogs meer weten over de optimale inzet van uw website of webshop? Onze marketing- en communicatie experts denken graag met u mee en geven praktische tips. Logisz dat wij op allerlei manieren bereikbaar zijn, voor elk type bezoeker ;-) Dus mail, bel of kom eens langs voor een kop koffie!


Blog Alle Coolblue Klein

 

 

 

Alle Diks • 08 juni 2016 • 0 reacties • Reageer

06

06

2016

Hoe bereik ik online mijn doelgroep?

 

Een website of webshop maak je niet voor jezelf, je maakt hem voor je doelgroep. Bij het ontwikkelen van een nieuwe website of webshop stellen veel organisaties zichzelf de vraag “Wat willen wij?”. Eerlijk gezegd is dit niet zo belangrijk, “Wat wil mijn doelgroep?” dát is de vraag. Wanneer een website of webshop ontwikkeld wordt zonder duidelijk antwoord op deze vraag, dan is de investering per definitie weggegooid geld en wordt een nieuwe website gezien als doel en niet als middel om een bepaald doel te bereiken.


Op zoek naar het antwoord

Het antwoord op de vraag “Wat wil mijn doelgroep?” lijkt simpel maar in de praktijk blijkt dit lastig. Een profiel van de doelgroep en feedback van klanten kunnen hierbij helpen. Door middel van een klantonderzoek onder huidige en/of potentiële klanten kun je meer inzicht krijgen in de wensen en behoeften. Door middel van online functionaliteiten kun je hier vervolgens op inspelen.


Waar spelen we op in?

Een klantprofiel is voor sommige branches eenvoudig. Stel, je hebt een optiekzaak, dan kun je een hele brede doelgroep hebben. Je weet dat het grootste deel van je doelgroep een verminderd zicht heeft. Voor content is het dus logisz om kritisch te zijn op de grootte van lettertypes.


In de praktijk is het meestal niet zo eenvoudig en wanneer je echt in wilt spelen op de behoefte van je bezoekers moet je iedere bezoeker aan kunnen spreken. Een handig hulpmiddel hierbij is de Myer-Briggs Type Indicator. Zo kunnen we grofweg 4 type bezoekers definiëren:


1. Competitieve bezoeker
2. Methodische bezoeker
3. Spontane bezoeker
4. Humanistische bezoeker


De Myer-Briggs Type Indicator

Ieder type bezoeker heeft eigen voorkeuren, kenmerken en informatiebehoeften. Ben je een snelle of een langzame beslisser? Beslis je op basis van feiten of op basis van emotie? De Myer-Briggs Type Indicator (MBTI), is een model dat persoonlijkheden van bezoekers classificeert.


Logisz dat dat om uitleg vraagt

In de zoektocht naar het juiste antwoord komt natuurlijk meer kijken dan een handig hulpmiddel zoals de Myer-Briggs Type Indicator. Ben je benieuwd geworden? Hou dan de volgende blog in de gaten of kom eens langs voor een kop koffie. Onze online expert Alle Diks helpt u graag bij de zoektocht naar het juiste antwoord.

 

 

Alle Diks • 06 juni 2016 • 0 reacties • Reageer

18

05

2016

Nieuwe privacywetgeving vanaf 2018

 

In 2018 zal de huidige Nederlandse Wet voor bescherming van persoonsgegevens worden vervangen door de Europese privacywet. Daar waar consumentengegevens al langer goed beschermd werden, vallen vanaf 2018 ook persoonlijke bedrijfsgegevens onder de noemer ‘consumentengegevens’. 


Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen

Veel organisaties versturen nieuwsbrieven, soms zelfs meerdere keren per week. Heeft iemand aangegeven om een nieuwsbrief te willen ontvangen? Dan wordt dat e-mailadres vaak ook gebruikt om klanten van andere content te voorzien, passend bij hun klantprofiel of bestelgeschiedenis.


Vanaf 2018 wordt de mogelijkheid voor het verspreiden van content naar contactpersonen die hun e-mailadres hebben achtergelaten anders. Alle bedrijfsgegevens die te herleiden zijn naar een persoon binnen de organisatie worden daarbij beschouwd als persoonsgegevens. Voor iedere vorm van content moet daarom speciaal toestemming worden gegeven door de persoon in kwestie. Hoe groot is dan nog de kans dat een organisatie deze toestemming verkrijgt?


Wat te doen met klantgegevens?

Marketeers en verkopers zullen vanaf 2018 meer moeten gaan werken met CRM-systemen waarin per contactpersoon is aangegeven welke (commerciële) informatie toegestuurd mag worden. Daarbij is het wel toegestaan om klanten te voorzien van informatie over producten en diensten die vrijwel gelijk zijn aan eerder afgenomen producten. Een kanttekening bij deze mogelijkheid is het onderscheid tussen de relatie met de klant, is het een eenmalige klant of een vaste klant?


Expliciete toestemming

Zoals te lezen, zijn er enkele wijzigingen voor marketeers en verkopers bij het verzenden van informatie naar klanten. Op den duur wordt het belang van expliciete toestemming, waarbij de klant actief heeft aangegeven dat het versturen van informatie is toegestaan, steeds groter.


What to do next?

Het wordt nóg belangrijker om klantgegevens correct bij te houden. De mogelijkheden van marketing en sales zullen daarbij veranderen. Het actief tot zelfs agressief verkopen van producten en diensten zal in de toekomst steeds meer aan banden worden gelegd.


Is dat nou zo erg?

De nieuwe privacywetgeving ‘dwingt’ organisaties om kritisch naar hun marketing- en salesstrategieën te kijken. Uiteindelijk zal dit zorgen voor een effectievere benadering van klanten, met daadwerkelijke interesse, waardoor het rendement logiszerwijs zal stijgen.

 

Logisz toch?

Als fullservice organisatie bedenken, ontwerpen en realiseren wij creatieve campagnes voor optimaal bereik. Wij hebben jarenlange ervaring in het benaderen van de B2B markt en wij helpen dan ook graag bij het optimaliseren van een klantenbestand. Neem contact met ons op voor meer informatie. Logisz dat de privacywetgeving nieuwe kansen creëert!

 

 

Jennifer Hengevelt • 18 mei 2016 • 0 reacties • Reageer

29

04

2016

Stage lopen? Logisz toch!

 

Stage lopen, voor bijna iedere scholier een verplicht onderdeel van de opleiding en soms kom je er zelfs op de middelbare school al mee in aanraking. Tegenwoordig is het vinden van een leuke stageplek niet de makkelijkste taak. Aan het einde van mijn eerste jaar van de opleiding Applicatie ontwikkelaar (niveau 4) was ook voor mij de tijd aangebroken: ik moest op zoek naar een stageplek!

 

YES, AANGENOMEN!

Tijdens het kennismakingsgesprek kreeg ik direct een goede indruk van Logisz en ik hoopte Logisz ook van mij. Bij een fullservice bureau als Logisz draait veel om design, maar al snel bleek dat dit goed gecombineerd kon worden met mijn technische opleiding. Er werd mij verteld dat de werkzaamheden zeer uiteenlopend zijn en een (toekomstig) applicatie ontwikkelaar paste dan ook prima in het team. Yes! Ik was aangenomen!

 

Aan de slag!

Maandag 2 februari, het moment was aangebroken. Mijn eerste stagedag bij Logisz ging van start. Ik wist totaal niet wat ik moest verwachten en ik ging gespannen de deur uit. Eenmaal aangekomen werd ik direct aan het team voorgesteld en was er een werkplaats voor me ingericht. Ik kon direct aan de slag.
 

Werkt theorie ook in de praktijk?

Al snel bleek dat de theorie vanuit school toch heel anders wordt toegepast in de praktijk. Zo houdt Logisz veel meer rekening met de toekomst en de flexibiliteit van het geleverde werk. Het gaat daarbij niet alleen om de uitvoering, maar ook communiceren met collega’s is erg belangrijk.

 

Mijn stage leuk? Het is Top!

Ik leer iedere dag meer over het belang van deze werkwijze. En dat is niet het enige, want ik leer ook veel van het werk dat ik uitvoer en de fouten die ik daarbij soms maak. Nu, zo’n 3 maanden later voel ik me al echt onderdeel van het Logisz-team. Ik ben enthousiast over mijn stageplek en trots dat ik kan zeggen dat ik hier stage loop. Fouten maken is menselijk, maar één ding is zeker: stage lopen bij Logisz is een goede keuze!

 

Ook op zoek naar zo'n leuke stage? Solliciteer dan direct, want Logisz is altijd op zoek naar goede stagiaires voor verschillende afdelingen binnen de organisatie. Bekijk snel de vacatures en wie weet word jij mijn opvolger!

 

 

 

Niels Golstein • 29 april 2016 • 0 reacties • Reageer

15

04

2016

Het verhaal van de zwerver...

 

Ken je het verhaal van de zwerver op de oude houten kist? De zwerver zat al jarenlang op een oude houten kist te bedelen. Op een dag kwam er een man voorbij gelopen. De zwerver zei: ‘Meneer, heeft u nog wat geld voor me? Ik heb helemaal niets.’ De man antwoordde: ‘Heb je wel eens in de kist gekeken waar je op zit?’ Vervolgens liep de man door. De zwerver was verbaasd en teleurgesteld.

 

Na een tijdje besloot hij om toch maar eens een kijkje te nemen in de kist waar hij al jarenlang op zat. De sloten waren verroest en de kist piepte en kraakte van alle kanten. Maar toen de kist openging was de zwerver met stomheid geslagen… De hele kist zat vol geld, een fortuin! Al die tijd was de zwerver alleen maar bezig met bedelen, met de voorbijgangers op straat. In al die jaren heeft hij nooit geweten dat hij de kist vol geld voor het grijpen had, dat hij er letterlijk bovenop zat.

 

De juiste ingrediënten

Het verhaal van de zwerver heeft twee belangrijke boodschappen: ‘een goed verhaal’ dat blijft hangen, en aandacht richten op de juiste dingen, anders kijken. Deze twee ingrediënten zijn ook bij het positioneren van een merk, product of dienst onmisbaar. Een goed verhaal creëren vergt onderzoek en aandacht. Wat is de USP van jouw merk? Wat maakt jouw product of dienst zo waardevol en typisch? Durf te laten zien waar je voor staat en waarom.


Keuzes maken

Mensen houden van verhalen en zijn hokjesdenkers. Je herkent het zelf vast ook wel. Je ziet iemand op straat lopen en denkt meteen te weten wat voor type het is. Dit gebeurt soms bewust, maar meestal onbewust.
En zo werkt het met praktisch alles. Daarom is het heel erg belangrijk om voor jouw product, merk of dienst te bepalen in welk hokje het past. Want als je dat zelf niet doet, wordt dat voor je gedaan. Dus! Tijd om aandacht te richten aan je eigen toko. Tijd om keuzes te maken, om jouw verhaal te bepalen.


De gouden cirkel

Allereerst moeten de USP’s worden bepaald. ‘De gouden cirkel’ van Simon Sinek is daarbij een goed hulpmiddel. Deze methode helpt bij het vaststellen van de ‘how’, ‘what’ en ‘why’ van jouw product of dienst.
De gouden cirkel methode maakt het makkelijker om de belangrijke punten te bepalen, om ‘jouw fortuin’ te vinden. Hierbij moet rekening worden gehouden met de doelgroep die je wilt aanspreken en de trends van dit moment, het wordt tijd voor marktonderzoek. Welke behoeftes zijn er vanuit jouw doelgroep? Zijn er momenten waarop jij het beste kunt inspelen? Kijk anders… en luister goed.

 

Goed verhaal, lekker kort

Dan is het tijd om het verhaal te bepalen en dit consistent door te voeren in alle communicatiemiddelen, zo creëer je herkenning. Hou het kort. Let op de respons en speel hierop in. Het moet van twee kanten komen, net als in het verhaal met de zwerver. Als de man niet had gezegd dat de zwerver eens in de kist moest kijken, had hij nooit geweten dat er een fortuin in zat…

Dit proces vergt geduld, doorzettingsvermogen, een andere kijk en advies van een sterk communicatiebureau. Wie wil dat nou niet? Een Logisz moment om eens contact met ons op te nemen. Wij denken Logisz maar kijken anders.

 

Blog-Merle-Zwerver

 

 

 

Merle Jansen • 15 april 2016 • 0 reacties • Reageer

08

03

2016

Online trends in 2016

 

In de marketing en communicatie draait alles om trends en ontwikkelingen die zorgen voor nieuwe mogelijkheden om doelgroepen te bereiken. Hieronder vindt u enkele online trends voor 2016, er staat weer van alles te gebeuren!

 

Blog-Jennifer-Trends

 

Videomarketing

Upcoming en langzamerhand niet meer weg te denken uit het online landschap: videomarketing. Video’s zijn aantrekkelijk, snel en simpel inzetbaar via allerlei kanalen. Minder tekst, meer beeld. De zogeheten ‘explanimations’, waarin uitleg wordt gegeven over bijvoorbeeld concepten, producten en ideeën komen met grote hoeveelheden uit de grond gepopt. In slechts enkele minuten (vaak maximaal 2 à 3 minuten) vertellen organisaties hun verhaal. Deze video’s blijken een geheim wapen in de strijd naar meer conversie! Volgens diverse onderzoeken verhoogt videomarketing de kans op een aankoop tot wel 85%, dat is het proberen waard toch?

 

Wees relevant, wordt gevonden

Meer en meer organisaties bevinden zich online, waardoor het lastiger wordt om de doelgroep te bereiken. Het is belangrijk om relevant te zijn en op basis van sterke content de aandacht te trekken van de juiste doelgroep. Kies voor zoekmachineoptimalisatie of Adwords om de vindbaarheid te verhogen, maar hou tegelijkertijd rekening met de (bijna) wekelijkse wijzigingen die Google doorvoert. Ook in 2016 zal de zucht naar goede content vanuit de doelgroepen groeien. Kies voor originele content en val op!

 

Omgaan met de nieuwe salesfunnel

De traditionele salesfunnel keert zich om! De manier waarop bezoekers uiteindelijk klanten worden is veranderd. Klanten willen directe binding met een organisatie. Keiharde sales-tactieken zijn niet langer de juiste strategie. Ook in 2016 zullen organisaties zich gaan richten op het creëren van de beleving rondom producten, merken en diensten. Dan kunt u niet achterblijven natuurlijk!

 

Alles draait om timing

Wees wakker als het draait om marketing! De virtuele wereld vraagt om snelle input. Perfectie is minder belangrijk dan timing. Reageer direct op vragen, klachten en opmerkingen vanuit de klant, wees up-to-date met informatie en kijk naar het hier en nu. Het blijft natuurlijk wel belangrijk om te plannen en te kijken naar de lange termijn, maar wees niet bang om deze planning om te gooien als er nieuwe informatie gedeeld kan worden!

 

Tijd tekort?

Geen probleem! Niet alle organisaties hebben de mogelijkheid om (bijna) wekelijks bezig te zijn met marketing en communicatie. Kom eens langs bij Logisz voor een vrijblijvend gesprek. Onze experts op het gebied van (content)marketing helpen u graag met het onderhouden van bijvoorbeeld websites, social media of het opzetten van een krachtige explanimation. Wij denken Logisz maar kijken anders!

 

Tags: contentmarketing

 

Jennifer Hengevelt • 08 maart 2016 • 0 reacties • Reageer

16

09

2015

Instagram Marketing voor uw organisatie?

 

Instagram is momenteel gigantisch populair. Instagram heeft ongeveer 1,4 miljoen Nederlandse gebruikers in 2015. Ook organisaties maken gulzig gebruik van de diensten van Instagram. Organisaties bieden een kijkje achter de schermen door foto’s te plaatsen op hun timeline en hangen daar verschillende acties voor hun volgers aan vast. Voorheen bood Instagram geen advertentiemogelijkheden aan in Nederland, maar vanaf 30 september is het mogelijk om dit sociale netwerk ook commercieel in te zetten. Het wordt dus steeds interessanter voor organisaties!

 

Er zijn bepaalde organisaties waarbij de inzet van Instagram simpelweg niet past. Bijvoorbeeld bij organisaties die qua beeld niks te laten zien hebben. Heeft u als organisatie veel te laten zien? Dan raden wij u aan om hier gebruik van te maken.

 

Grote betrokkenheid

Door het gebruik van Instagram genereert u mogelijk meer betrokkenheid met uw volgers dan met Facebook en Twitter. Door middel van Instagram genereert u 58 keer meer betrokkenheid per volger dan met Facebook. En 120 keer meer betrokkenheid dan met Twitter. Mensen onthouden namelijk 80% van wat ze zien. Terwijl mensen maar 10% onthouden van dingen die ze horen en 20% van wat ze hebben gelezen. Andere social media zoals Facebook en Twitter hebben ook meer betrokkenheid door het plaatsen van foto’s.

 

Door de grote betrokkenheid krijgen uw volgers een voorkeur voor uw organisatie. Uw organisatie krijgt daarnaast een groter bereik, wat leidt tot meer bekendheid. Hoe meer likes en reacties u krijgt, hoe beter.


Adverteren op Instagram

Vanaf 30 september is het in Nederland mogelijk om Instagram ook commercieel in te zetten. Men kan advertenties op Instagram plaatsen die ook op tijdlijnen van niet-volgers verschijnen. Er zijn 4 verschillende soorten advertenties mogelijk, namelijk foto advertenties (als iedere andere post op Instagram), carrousel advertenties (swipen door meerdere foto’s), video-advertenties (max. 30 seconden, i.p.v. de reguliere 15 seconden) en link advertenties(foto met call-to-action button).

 

Voordelen

  • Veel Nederlandse gebruikers
  • Groot bereik
  • Hoge betrokkenheid met volgers
  • Creëren van merkvoorkeur bij volgers
  • Betere vindbaarheid op Google
  • Kan samen met Facebook worden gebruikt
  • Binnenkort ook mogelijkheid om op te adverteren


Nadelen

  • Past niet bij alle organisaties
  • Je Instagramaccount moet goed worden bijgehouden
  • Instagram is alleen via de mobiel te gebruiken


Vraagt u zich af of Instagram binnen uw organisatie kan worden ingezet? Of heeft u vragen over het gebruik van Instagram? Neem dan gerust contact met ons op.

 

Tags: InstagramMarketing

 

Nathalie Vleemingh • 16 september 2015 • 0 reacties • Reageer

17

04

2015

Rijdende trein of gepasseerd station?

 

Logo: check. Huisstijl: check. Website: check. Maar wacht even, draagt u hiermee ook uit wat u wilt vertellen? Blijft u uw content wel vernieuwen? Wees bedacht op verwaarlozing en maak uzelf beter zichtbaar.

 

Met een eigen, ijzersterk verhaal en de juiste kanalen om dit uit te dragen. Want ook al blijft de inhoud hetzelfde, stoppen met communiceren is geen optie! Actuele content is een belangrijk middel om de klant een goed beeld te geven van uw organisatie. Content up-to-date houden én vindbaar zijn is dus een nuttige investering.

 

Quote_trein

 

Contentmarketing

Een begrip onder marketing- en communicatie- deskundigen. Maar wat is het eigenlijk? Bij content- marketing speelt u handig in op de informatiebehoefte die leeft onder je doelgroep. Relevant en herkenbaar, in woord en beeld. Van een prettig leesbare tekst tot en met fotografie of video. Contentmarketing is geen reclame, maar redactioneel.


Deze content biedt u vervolgens aan via zorgvuldig uitgedachte online- en offline middelen, zoals nieuwsbrieven, blogs en (social) media.

 

Volle agenda?

Logisz zorgt graag voor planmatig beheerde content én de praktische uitvoering. Wij bieden ondersteuning en geven advies over welke content u uw (potentiële) klantgroep aanbiedt. Kunnen wij u helpen

 

Tags: contentmarketing

 

Patty Boonman • 17 april 2015 • 0 reacties • Reageer

18

03

2015

Bent u een kopie of origineel?

 

Hoe sterk is uw merk? Heeft u een eigen stijl? Bent u herkenbaar? En communiceert u altijd consequent in woord én beeld, houding en gedrag?

 

Quote_churchill

 

Een sterk merk is meer dan alleen een logo, aangevuld met wat kleuren en een leuke slogan. Het is uw identiteit die doorloopt tot in elk detail van marketing. Heeft uw merk geen identiteit, dan heeft het geen onderscheidend vermogen en is uw merk inwisselbaar.

 

Met een eigen, ijzersterk verhaal en de juiste kanalen maakt u uw merk beter zichtbaar. Dare to be different: maak werk van uw merk.

 

Volle agenda? Wij helpen u graag om uw merk te (her)ontdekken!

 

Tags: Communicatie, merk, branding, origineel, logo

 

Femke Konijnenbelt • 18 maart 2015 • 0 reacties • Reageer

03

03

2015

Geniale advertentiecampagne Apple Watch

 

In ‘The March issue’ van de Amerikaanse Vogue staat een wel heel opvallende advertentie: Apple kocht maar liefst 12 pagina’s op voor de Apple Watch. Een stijlvolle smartwatch in zes verschillende versies verkrijgbaar.

 

 

In oktober 2014 verscheen de Apple Watch al om de pols van een Chinees topmodel op de cover van de Chinese Vogue. Het lijkt er dus op dat Apple zich met de eerste advertenties richt op het vrouwelijke publiek. Een hightech horloge wordt in eerste instantie niet gezien als een mooi sieraad voor een vrouw. Een slimme zet dus van Apple, om de Apple Watch te positioneren als stijlvol sieraad. 

 

Chinese Vogue

 

De vrouwen van Logisz vinden hem in ieder geval prachtig. Door een niet voor de hand liggende positionering en advertentiecampagne heeft Apple Watch fans erbij!

 

Bent u benieuwd hoe uw product of dienst op een bijzondere manier gepositioneerd kan worden of bent u nieuwsgierig naar de mogelijkheden voor een indrukwekkende advertentiecampagne? Neem contact op met een van ons.

 

 

 

Juul van Gessel • 03 maart 2015 • 0 reacties • Reageer

04

12

2014

Hoe neuromarketing conversie verhoogt

 

“Sinterklaas wordt in de maling genomen” kopten de nieuwsberichten vorige week naar aanleiding van de nepkortingen in webshops op speelgoed bij o.a. Intertoys en Bol.com. Een legotrein voor € 24,99 in plaats van  € 39,99, die eigenlijk altijd al € 24,99 kostte. Een slinkse manier om consumenten te beïnvloeden en aan te zetten tot kopen, vind ik persoonlijk. En toch werkt de overtuigingskracht van hoge kortingen wel. Maar hoe fijn en makkelijk zou het zijn als we op een eerlijke manier de (aankoop)beslissing van consumenten kunnen beïnvloeden?

 

Wat is neurowetenschap?

De neurowetenschap bestudeert de werking van menselijke emoties en de invloed daarvan op beslissingen en denkwijzen. Dit ‘gedrag’ wordt bepaald door ons brein. Ongeveer elke onderneming is afhankelijk van het (koop)gedrag van klanten. Door te begrijpen hoe het menselijk brein beslissingen neemt, kunnen we consumenten in een bepaalde richting sturen. Hier maken marketeers en wij bij Logisz volop gebruik van. In de marketingwereld is daarom sinds enkele jaren het begrip ‘neuromarketing’ hot topic. 

 

Overtuigingskracht

Meer pageviews en meer conversie zijn doelstellingen die veel bedrijven hanteren voor hun website- of shop. Logisz wordt vaak gevraagd om in te zetten op SEO en online adverteren om meer verkeer naar de website van de klant te leiden. Een logische stap, maar de uitdaging begint pas wanneer de bezoeker ook echt iets moet gaan doen op de website. Een product kopen, inschrijven voor een nieuwsbrief, een afspraak maken.. Voor meer conversie moet je de bezoeker kunnen overtuigen een bepaalde stap te zetten. Roger Dooley, neuromarketeer, ontwikkelde De Overtuigingsglijbaan (The Persuasion Slide): een inzichtelijk model dat de overtuigingskracht weergeeft.

 

Persuasion slide

 

Gravity betekent zwaartekracht. Dooley bedoelt hiermee dat je je potentiële bezoeker moet motiveren om naar jouw website te komen. Begrijp waar de behoefte van je potentiële bezoeker ligt en biedt dat duidelijk aan. ‘Verlies snel vet!” spreekt ons onderbewustzijn bijvoorbeeld meer aan dan “Op onze website vindt u een afslankprogramma.”

 

Nudge staat voor “het duwtje in de rug”. Oftewel de aandacht trekken en zo het motivatieproces in gang zetten door bijvoorbeeld buttons te plaatsen op je website. We spreken dan van een call to action. Laat die action gemakkelijk lijken. Schrijf dus niet: ‘Vraag hier je proefexemplaar aan’, maar ‘Ontvang direct een proefexemplaar’. Je vraagt de bezoeker dus niet iets te doen. Ons onderbewustzijn denkt meteen iets te krijgen.

 

Angle staat voor het afremmen in de bocht van de glijbaan. Als de bezoeker niet genoeg gemotiveerd wordt, stopt hij halverwege. Dit kan voorkomen worden door bewuste motivatoren (voordelen, kortingen, gratis exemplaren) en door onbewuste motivatoren (sympathie, sociale bewijskracht, autoriteit). Onbewuste motivatoren hebben voor 95% invloed op de beslissing, omdat ze ons emotionele brein weten te vinden. Denk aan uitspraken als: ‘Laatste reservering: 5 minuten geleden, ‘Best verkocht in 2014!’ en ‘Speelgoed van het jaar!’.

 

Friction staat voor wrijving: zorg dat je dit tegengaat. Friction is de vijand, want het is dat stemmetje in het hoofd dat zegt: zou je dit wel doen? Is het niet te duur? Wat als het toch niet goed werkt? Om deze wrijving te overwinnen, is bijvoorbeeld garantie een perfect middel. Niet goed? Geld terug! Ook wil je niet dat je bezoeker afhaakt tijdens het betalen, omdat dit allemaal veel te lang duurt. De laatste stap moet de makkelijkste zijn.

 

Wilt u doelgerichter en efficiënter communiceren met uw doelgroep? Logisz bekijkt of uw glijbaan wel steil genoeg is en optimaliseert uw conversie! 

 

 

Juul van Gessel • 04 december 2014 • 0 reacties • Reageer

01

04

2014

Als jouw naam een werkwoord was?

 

Wat zou het dan betekenen? 

Femken, of Femmeken, ‘een powervrouw worden‘. Of in gebiedende wijs: Femm!! ‘Ik heb dit gefemd!’, weliswaar in een andere betekenis, maar dit zeg ik vaak als ik ergens mijn stempel op heb gezet. Sommige namen zullen een logische betekenis hebben als werkwoord, denk aan Flip, Max of Wil. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Het kan ook op een andere manier met jezelf te maken hebben. De vraag is of het werkwoord past bij je essentie? Ik ben blij met de naam die mijn ouders mij hebben gegeven: Femke, afgeleid van het Franse 'Femme' (vrouw). Het zegt veel over me. Mijn eigen naam is als een soort magische formule voor me. Sprekend, plezierig, beleefd, sterk, puur, sociaal, intuïtief, wilskrachtig, speels, ik heb compassie en kan goed luisteren. (Ik heb alleen geen lange lokken en kan niet organiseren en ben volledig ‘structuurloos’.)
 

De plaatsnaam Doetinchem

Mijn eigen naam werkt voor mij. Het past bij mijn identiteit, het past als een deksel op mijn eigen potje. In ons vakgebied zou ik zeggen: “Ik maak reclame voor mijzelf”. Doetinchem doet dit ook. De plaatsnaam van onze stad is ook in het bezit van een interessant werkwoord (doen). Het biedt een uitgelezen kans als het gaat over de stadspromotie van Doetinchem. Stadspromotie is hoognodig voor Doetinchem op dit moment, helemaal in een tijd dat veel consumenten online aan het winkelen zijn. Consumenten moeten gestimuleerd worden om een bezoek te brengen aan de stad, om te winkelen, om uit te gaan, of om….  
 
Het werkwoord is een sterk wapen om Doetinchem te positioneren. Mits het goed wordt ingezet en het sterk is in zijn klank. ‘Je doet het in Doetinchem’, zo vanzelfsprekend, eenvoudig, maar daar ligt juist de kracht. Het past. Doetinchem is namelijk een dynamische stad boordevol ambitie en bedrijvigheid. Het is actief en het roept direct de goede associatie op van onze stad. Het voelt vertrouwd en is een bevestiging van onze stad. 
 
Ik heet niet voor niets Femke en Doetinchem heet niet voor niets Doetinchem.
 
Bekijk hier het project jedoethetindoetinchem.nl dat Logisz heeft gerealiseerd in samenwerking met het Centrummanagement Doetinchem, de gemeente Doetinchem en de Ondernemersvereniging Doetinchem.
 
Ook een naam nodig die precies past? Neem dan contact op met een van ons!

 

 

Femke Konijnenbelt • 01 april 2014 • 0 reacties • Reageer

05

02

2014

Brand Love

 

Oftewel, de liefde tussen consument en merk. In mijn ogen sterk vergelijkbaar met de liefde tussen personen. Maar welke vormen neemt deze liefde aan, hoe sterk kunt u emotioneel gehecht raken aan een merk en is het echt mogelijk?
 

Ja, het is mogelijk! Diverse marketeers hebben onderzoek verricht naar ‘Brand Lovers’. U bent een Brand Lover wanneer:

  1. U uzelf één voelt met het merk (identificatie)
  2. U bereidt bent geld en tijd te investeren in het merk
  3. U een (emotionele) band heeft met het merk
  4. U wilt dat het merk voor een langere tijd deel uitmaakt van uw leven
  5. U het merk niet kunt missen
  6. U positieve gevoelens krijgt bij het merk
  7. U veel aan het merk denkt en er veel over praat met anderen

 

I Love Brand

 

Een interessante liefde dus…
Het is dus interessant om geliefd te worden als merk. Want Brand Lovers zijn enorm belangrijk voor de groei van uw bedrijf/merk. Zíj zijn immers diegenen die niet kunnen wachten tot een volgende aankoop. Zij zijn diegenen die rooskleurige mond-tot-mond reclame maken voor uw merk. En ja, zíj zijn ook diegenen die voor u door het vuur gaan als er negatief gesproken wordt over uw merk.


Investeer in uw relatie

Ik raad aan om te investeren in de relatie met uw klanten. Liefde kan vanzelf komen, maar door verdieping komt u dichter bij elkaar en houdt de liefde langer stand.


Ga interactie (contact) aan met ze. Doet u dit niet, dan gaat de liefde snel voorbij. Net zoals bij liefde tussen mensen. Investeer in uw klant door bijvoorbeeld hem of haar een korte prikkel te sturen via Facebook of Twitter, of stuur een onverwachtse en persoonlijke e-mail, vraag naar drijfveren, luister en verras hem of haar af en toe met een cadeautje. Zoals echte liefde doet. Het vervullen van alle behoeften en tijd nemen voor elkaar. Dat willen we toch allemaal.


En het is echt niet zo moeilijk. Want de taal van de liefde spreken wij allemaal. Wilt u een relatie-check-up? Heeft u liefdesvragen? Of kunnen wij u helpen met úw liefdesverklaring? Neemt u dan contact met ons op. Wij kunnen u helpen met een aantrekkelijke marketing- en communicatiecampagne, een gepersonaliseerde nieuwsbrief, een fraai presentje in een direct-mail, verleiding op social media of verlokking op uw website.

 

In the name of love.


Mark Pillen

 


Referenties

 

  • Albert, N., Merunka, D., & Valette-Florence, P. (2008). When Consumers Love Their Brands: Exploring the Concept and its Dimensions. Journal of Business Research, 61(10), 1062-1075.
  • Batra, R., Ahuvia, A., & Bagozzi, R. (2012). Brand Love. Journal of Marketing, 76 (2), 1-16.
  • Carroll, B., & Ahuvia, A. (2006). Some antecedents and outcomes of brand love.  Marketing Letters, 17 (2), 79–89.

 

Tags: socialmedia, Campagne, Communicatie, marketing, brandlove, branding, liefde, merken, naamsbekendheid, Mark

 

Mark Pillen • 05 februari 2014 • 0 reacties • Reageer

09

08

2013

Van gedetailleerd naar simplistisch design

 

Ons bureau is bij de tijd, volgt ontwikkelingen en trends op de voet. Maar soms is de drempel om een bepaalde trend te volgen te hoog als het tegen mijn persoonlijke smaak ingaat. Niet alle trends spreken mij aan of inspireren mij. Maar deze specifieke trend voelt anders: ‘Flat Design’. 
 
‘Flat Design’ is een online trend in webdesign én in user interface-design (de vormgeving van de weergave op bijvoorbeeld je telefoon- of tabletscherm). Flat design is eigenlijk niets meer dan alleen het noodzakelijke tekenen. Een cleane opmaak zonder fratsen. Minimalisme. Zoals het woord zegt: plat of vlak. Deze trend inspireert mij enorm. 
 

Plat

Waar Apple in iOS 6 (het besturingssysteem op je mobiel) nog ruimschoots gebruikmaakt van effecten, slag- schaduwen, kleurverlopen, diepte en skeudomorfisme (het zo realistisch mogelijk nabootsen van objecten die digitaal niet functioneel zijn; een digitale agenda voorzien van een lederlook of de traditionele envelop in het icoontje van een e-mailprogramma), is het nieuwe iOS 7 al veel meer een simplistische weergave.
 
Voorbeeld
Kijk bijvoorbeeld naar het icoon van een camera. In iOS 6 lijkt deze exact op een lens. Schaduwen, gradiënts (kleurverloop), filters en effecten, alles wordt toegevoegd om het zo ‘echt’ mogelijk te laten lijken. Gedetailleerd dus. In iOS 7 is het niet meer dan een lijntekening.
 
iOS6 vs iOS7
          iOS 6 camera icon                iOS 7 camera icon
 
Check neuevsold.com, hier kun je alle iconen van iOS 6 vergelijken met iOS7. Welke spreken jouw meer aan?
 
Vergelijk iOS 6 met iOS 7
 

Platter

Persoonlijk vind ik dat het nog veel ‘flatter’ kan. Zoals de versie van designer Manu Gamero uit Sevilla (Spanje). De iconen zelf hebben geen kleur meer, enkel de achtergrond heeft nog kleur. Hierdoor komen de iconen nog beter naar voren en oogt het een stuk rustiger.
 
iOS 7 redesign
 
Het UI-ontwerp van Manu Gamero (Bron Dribbble)
 
Het ontwerp is slechts een mock-up, een tekening. Jammer genoeg niet te downloaden als besturingssysteem.  
 

Platst

Designers over de hele wereld nemen de trend ‘Flat Design’ over en geven hun eigen invulling hieraan. Ik zie het als één grote inspiratiebron. In mijn ontwerpen vind ik nu nog transparanties en kleurverlopen terug, ik voeg nog te veel toe. Daar komt verandering in. Ik zet mijn zeilen bij, ga de kunst van het weglaten toepassen. Uiteraard alleen daar waar het kan, waar de klant het toelaat en alleen als het ontwerp zijn doel hierbij niet voorbij schiet. En ik wil nog platter gaan dan Manu Gamero.
 
Een drempel om déze trend te volgen?? Ik zal ‘m platlopen. 
 
Blijf ons volgen om te zien voor welke klanten wij ‘Flat Design’ als inspiratiebron hebben gebruikt. Of bent u zelf geïnteresseerd in een ‘Flat Design’ voor uw eigen website, neem dan contact met ons op.
 

 

Tags: Design, Logisz, webdesign, FlatDesign, iOS6, iOS7, Apple, iPhone, iPad, RobertHannink, UIDesign, Tends

 

Robert Hannink • 09 augustus 2013 • 0 reacties • Reageer

17

06

2013

Ja, Logisz wil.

 

Onze gewaardeerde collega Sander Nieling gaat donderdag trouwen. Hij geeft het jawoord aan ‘zijn’ Debbie en belooft haar eeuwige trouw. Het zal de mooiste dag van zijn leven worden. Zij heeft de mooiste trouwjurk gekocht, hij heeft de beste DJ geregeld en zij hebben samen de uniekste trouwlocatie geboekt.
 
Naarmate dé dag steeds dichterbij komt, we op kantoor steeds meer praten over dé dag en de spanning bij Sander iedere dag oploopt, besef ik me hoe bijzonder het is als iemand tegen je zegt: Ja, ik wil. Het is speciaal om iemand lief te hebben, om je volledig aan diegene toe te wijden, een grenzeloos vertrouwen te hebben en alles voor diegene te willen doen. Je hele leven lang.
 
Dit besef inspireert zowel mijn privéleven als mijn zakelijke leven. Een liefdesrelatie verschilt immers niet zo veel met een klantenrelatie. Het is ook een vorm van liefde: in het begin tasten we af, leren we elkaar kennen en doen wij onze uiterste best om te verleiden en waardevol gevonden te worden. Op een gegeven moment voelt het vertrouwd, hebben wij aan een paar woorden voldoende en is er wederzijds begrip. We doen alles om het naar de zin te maken, we investeren in onze relatie en schenken volop aandacht aan elkaar.
 
(Er is gelukkig alleen een verschil met een liefdesrelatie. De voorwaarden luiden iets anders. Wij houden meer dan één relatie erop na. Bij ons zijn meerdere relaties ‘de ware’. We houden van al onze opdrachtgevers, evenveel. En ze hebben alle begrip voor het blijvende verlangen naar anderen.)
 
De bruiloft in het verschiet inspireert mij om ook een verklaring af te leggen: Ja, Logisz wil. Wij willen nog ‘lang en gelukkig leven’ met al onze opdrachtgevers. En hopen dat ze nooit overwegen om bij ons weg te gaan. Wij zijn dol op ze, ook al weten ze dat wel (soms is het gewoon fijn om het nog eens te horen, toch?).
 
Uiteraard wensen wij Sander en Debbie buitengewoon veel liefde, geluk en gezondheid. Wees elkaar trouw. Voor altijd en eeuwig. En een trouwdag om nooooit te vergeten. Daar zullen wij wel voor zorgen ; )
 

 

Tags: Communicatie, klantrelatie, relaties, klantenbinding

 

Femke Konijnenbelt • 17 juni 2013 • 0 reacties • Reageer

20

03

2013

Zoek online en vind alles over Wencke Rikkers

 

Internet wordt steeds meer en intensiever gebruikt. We e-mailen, shoppen, reserveren vakanties, doen onze bankzaken en googlen naar van alles en nog wat. Immers, Google zoekt tot in het kleinste hoekje en vindt alles. Normaal gesproken enorm handig en praktisch. Tot het moment waarop ik mijzelf Googlede. Nieuwsgierig naar de informatie die van mij op het internet vindbaar is. Volledig in de veronderstelling dat het niet veel relevante informatie zou opleveren. Maar niets werd minder waar. Verbazing alom. Door het observeren van alleen al de eerste zoekresultaten in Google kreeg ik al een duidelijk beeld van Wencke Rikkers. Shocking hoeveel informatie van mij bekend is én ook gewoon voor iedereen toegankelijk is.

 

Twitter staat op de eerste plaats, gevolgd door mijn profiel op LinkedIn en onze Logisz website. Facebook komt bij mij op de vierde plek in de zoekresultaten, gevolgd door pagina’s als mesearcher.nl, yasni.nl, peeepl.nl. Pagina’s waar ik niet ben aangemeld, maar die mij en mijn familieleden feilloos weten te koppelen. Een rare gewaarwording.

 

Kan ik de zoekresultaten enigszins sturen vraag ik mij af? En kan ik daarmee het beeld op het internet positief beïnvloeden? Gelukkig wel.

 

Zoals het zelf beschikbaar stellen van actuele informatie over mijzelf. Een voorbeeld zijn de projecten van Logisz. Deze komen op tal van manieren terug in mijn zoekresultaten. Of je nu zoekt op naam van onze klant of onze diensten. Voor de buitenwereld is direct duidelijk waarmee ik bezig ben.


Of heb je ooit eens een bijdrage geleverd aan een customer relations magazine dat nog bovenin de zoekresultaten voorkomt? Of heb je ooit meeschreven aan een technisch artikel? Zorg dan voor nieuwe informatie op het web, bijvoorbeeld door je gegevens te koppelen aan nieuwe projecten waarmee je bezig bent, een recente blog met je naam erin, contactgegevens op een website, etc.

 

Ook kun je via LinkedIn een selectief beeld van je professionele gegevens toegankelijk maken. Zorg ervoor dat je de url van jouw LinkedIn-pagina aanpast naar een verkorte link. Vervolgens is het mogelijk deze link te gebruiken als visitekaartje en in een elektronische e-mailhandtekening.

 

En bij vrijwel alle sociale media, zoals Facebook, kun je instellen welke gegevens van jouw profiel zichtbaar zijn voor mensen binnen en buiten jouw netwerk. Controleer dit in de account- en privacyinstellingen, omdat iedereen toegang kan krijgen tot deze informatie. Let er daarbij ook goed op dat niet Jan en alleman toegang heeft tot bijvoorbeeld jouw vakantiekiekjes!

 

Ben bewust van jouw digitale voetafdruk op het internet en laat je niet door Google verrassen! Houdt het niet bij een eenmalige check-up! Maar check regelmatig hoe je afdruk eruit ziet. Welke gegevens benadelen je en welke zijn gunstig? En stuur bij daar waar nodig. 

 

Tags: facebook, Logisz, google, blog, persoonlijkeinformatie, linkedin, twitter, privacyinstellingen

 

Wencke Rikkers • 20 maart 2013 • 0 reacties • Reageer

15

02

2013

Een aversie tegen regels?

 

In het design- en ontwerpcircuit stuit je regelmatig op een lijstje do’s and don’ts. Toegesproken door een wijze ‘betweter’ over wat ik moet doen en wat ik vooral moet laten. De drang om tegendraads te doen versterkt bij iedere lijst die ik tegenkom. Ik weiger - heel kinderachtig - het lijstje na te komen en snak naar ‘vrije formatie’. Een creatieve geest moet immers niet begrensd worden. Dat drukt. Dat beperkt.


Evenwel, hoorde ik mijzelf onlangs zeggen: “Als je ze doorbreekt, doe het dan goed én met opzet”. Huh… regels doorbreken? Opeens besef ik dat mijn creatieve geest wel degelijk gecontroleerd wordt door regels. Ze zitten blijkbaar in mijn kern. Ik heb de regels ooit aangeleerd en ben onbewust bekwaam in het toepassen ervan. Het gaat automatisch. Blijkbaar gaat het zover dat ik mijn eigen regels opstel. Want als je ze doorbreekt, vind ik dat je het goed met doen.


Ik vraag mij af hoe het écht hoort. Opvolgen of negeren? En realiseer al snel dat de juiste omgang met regels ergens in het midden ligt. De ene keer is een regel van toepassing op een ontwerp, de andere keer mag deze volledig genegeerd worden. Het is afhankelijk waarvoor het is bedoeld? En nog belangrijker voor wie? Past het bij het bedrijf? En welke regels dragen bij om de identiteit van het bedrijf te versterken? De regel van minimalisme - oftewel ‘less is more’ - match lekker bij de huisstijl of website van een architectenbureau, maar slaat volledig de plank mis bij een magazine zoals ‘Happinez’.


Ik verfoei de regels zoals ‘gebruik nooit witte typografie op een zwarte achtergrond’. Het kan ten koste gaan van de leesbaarheid. En alhoewel ik liever persoonlijke smaak voorrang geef op functionaliteit, luister ik té vaak. Immers staat functionaliteit hoog aan de top binnen Logisz. Maar mijn vingers jeuken. En mijn schoenen hoeven ook niet altijd bij mijn tas te passen. Oke, ik geef toe: mijn aversie tegen regels gaat soms ook over in liefde voor. Zo bezwijk ik voor ‘Stretch nooit een font (lettertype)’. Je verminkt het font ermee. Alsjeblieft niet doen dus. En deze dan: “Kan het logo in de advertentie toch een tikkie groter, het moet wel opvallen?!”. Een wekelijks terugkerende vraag. Ik pleit voor de regel dat het niet gaat om de grootte van het logo. En genoeg witruimtes toevoegen is er ook één om lief te hebben.


Een aversie tegen regels? Ik benut ze vaker wel dan niet. Het is vaak alleen het toontje wat me irriteert: ‘Zo zijn de regels’.


‘Logisz denken en tegelijkertijd anders kijken’ is gelukkig een etiquette van Logisz. 


Nieuwsgierig naar regels in onze scène? Dan is het boekje ‘Never use white type on a black background’ interessant om te lezen.
 

 

Tags: Design, ontwerp, Femke, Konijnenbelt, regels

 

Femke Konijnenbelt • 15 februari 2013 • 0 reacties • Reageer

25

01

2013

Wijziging Cookiewet

 

Met de verwachting dat er binnen een afzienbare tijd wijzigingen zouden volgen wat betreft de ‘Cookiewet’ heb ik mijn vorige blog afgesloten met een open einde. Niet geheel onterecht overigens. Een eerste versoepeling in deze wet is sinds kort van kracht gegaan.

 

First party analytische cookies

Sinds 1 januari 2013 heeft de ´Cookiewet´ een wijziging ondergaan, een kleine weliswaar, maar wel een stap in de goede richting. Immers wordt het telkens opnieuw dezelfde bevestiging geven, het accepteren van het cookiegebruik, veelal irritant bevonden door internetgebruikers. De wijziging houdt in dat het bijhouden van statistieken zonder expliciete toestemming mogelijk is. Het betreft hier ´ First party analytische cookies´. Cookies die informatie verzamelen voor het optimaliseren van de eigen site. Belangrijke kanttekening is wel dat deze cookies uitsluitend anonieme gegevens verzamelen en dat deze informatie niet met derden mag worden gedeeld. Er bestaan overigens nog wel wat onduidelijkheden, bijvoorbeeld wat betreft de meest gebruikte tool, Google Analytics. Deze zet First party cookies op een website, wat is toegestaan, maar slaat deze vervolgens op in een database. En dat is dus weer niet toegestaan.

 

CookiesOK .nl

Doormiddel van een online artikel kwam ik terecht bij de website ‘CookiesOK.nl’. Dit is een ‘browser plugin’ die cookiemeldingen detecteert en vervolgens wegwerkt. Dit houdt in dat deze plugin als het ware iedere website toestemming geeft om cookies te plaatsen. Een handige oplossing zodat je als internetgebruiker niet telkens op iedere website toestemming voor cookiegebruik hoeft te geven. Overigens is deze plugin voorlopig alleen te downloaden voor de browsers ‘Chrome’ en ‘Firefox’.

 

Mocht u nog vragen hebben wat betreft de regeling en de recente wijzingen. Of vragen wat betreft een implementatie op uw eigen site. Ons team staat altijd klaar om uw vragen te beantwoorden.

 

Tags: Cookiewet, Website, CMS

 

Luc Epskamp • 25 januari 2013 • 0 reacties • Reageer

Logisz anders

Om de website van Logisz goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Als u onze site gebruikt, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent. Ga verder

Beste bezoeker

 

Welkom op de website van Logisz.

 

Verouderde browser

 

Doordat u gebruik maakt van een verouderde browser, loopt u niet alleen een beveiligingsrisico maar kunt u ook geen gebruik maken van de meeste functionaliteiten in onze website.

 

Een update naar Firefox, Google Chrome of de nieuwste Internet Explorer word aangeraden.