Logisz B.V.

Logo-ontwikkeling en pay-off

Von Gahlen

De ontwikkeling van een merklogo is een mooi vak. En het wordt extra uitdagend als daaraan een pay-off wordt toegevoegd. “Ach kom op Logisz. Die paar woorden. Zijn die nou zo uitdagend?” Jazeker. Juist het vinden van 2, 3, 4 of hooguit 5 woorden kan een creatieve worsteling zijn. Een echte hersenbreker. Want probeer maar eens een pay-off te vinden die:
 

1. lange tijd houdbaar is;
2. extreem dicht tot de kern van het bedrijf komt;
3. en een belofte doet die ook nog eens onderscheidend is.

 

En dat dus in een paar woorden. Von Gahlen daagde ons uit. Wij namen die uitdaging graag aan.

 

De evolutie van een logo

We komen zo terug op de pay-off voor Von Gahlen. Eerst het logo. Dit was namelijk toe aan een grondige verbouwing, zéker na de positionering die we eerder verzorgden.

 

Goed om te weten is dat het gros van de producties van Von Gahlen vooral gericht zijn op het tegenhouden (of noem het ‘opsluiten’) van radioactieve straling. En dat was nou precies wat het oude logo niet liet zien. Dus dat was ons startpunt. En dan krijg je:

 

Logo Von Gahlen animated

 

Je ziet eerst een grafische vereenvoudiging van het oude logo. Vervolgens wordt de radioactieve straling ‘opgesloten’ en aan het eind wordt kleur toegevoegd. Zo ontstaat stapsgewijs een logo dat naadloos aansluit op de eerdere positionering.

 

Vanzelfsprekend, zeker, betrouw- baar en degelijk

Nu de pay-off. Aan de algemene criteria waarmee we dit verhaal begonnen, voegden we de meer Von Gahlen-specifieke criteria toe:

 

4. De pay-off moet zowel generiek (op corporate niveau) als specifiek (op business unit niveau) toepasbaar zijn.
5. De pay-off moet Von Gahlen in een internationaal speelveld scherp positioneren.

 

Met dat laatste wilden we duidelijk maken wat men mag verwachten van Von Gahlen ten opzichte van internationale concullega’s. Neem bijvoorbeeld de Zuid-Europese branchegenoten. Zij presenteren zich zeer gestileerd. Daar staat tegenover dat Von Gahlen vooral uitblinkt in zekerheid, betrouwbaarheid en degelijkheid. Dat gegeven namen we graag mee.

 

Het gevaar ligt op de loer om al fantaserend en brainstormend af te dwalen van de kern van het bedrijf. Om onszelf daarvoor te behoeden bleven we denken aan het volgende: Von Gahlen maakt geweldige, slimme en doordachte innovaties, waarmee zij klanten aangenaam verrast. Waar een klant soms bewondering en waardering uitspreekt is de houding van Von Gahlen al gauw: “dat is toch vanzelfsprekend”. Juist dat vanzelfsprekende wilden we vangen in een pay-off. Zo kwamen we - via longlist naar shortlist - uiteindelijk op:

 

For sure

 

Houdbaar over de tijd. Zeer dicht bij de identiteit van het bedrijf en bij de mentaliteit van de medewerkers. Een beloftevolle en internationaal onderscheidende claim die toepasbaar is voor elke business unit (product-marktcombinatie). Von Gahlen. For sure. Die von-for speling heeft ook nog eens een lekkere cadans en fijne alliteratie.

 

Tot jouw dienst

Van dit soort trajecten kunnen we geen genoeg krijgen. Dus wil je onze creativiteit voor jouw bedrijf ook tot het uiterste pushen?

 

Daag Logisz uit

Logo-ontwikkeling en pay-off
  • Logo Von Gahlen
  • Logo Von Gahlen animated

Wie werkten er aan mee?

 

  • Jordy Teunissen
  • Philip Nijland

 

Wat hebben we gedaan?

 

Creatie, Conceptontwikkeling, Huisstijlontwerp

Vragen over dit project?

 

 

Logisz anders

Beste bezoeker

 

Welkom op de website van Logisz.

 

Verouderde browser

 

Doordat u gebruik maakt van een verouderde browser, loopt u niet alleen een beveiligingsrisico maar kunt u ook geen gebruik maken van de meeste functionaliteiten in onze website.

 

Een update naar Firefox, Google Chrome of de nieuwste Internet Explorer word aangeraden.