Logisz B.V.

Blog

 

Wat houdt ons bezig? Interessante updates uit ons werkveld en vraagstukken waar wij graag uw mening over lezen. Een interactieve pagina. Durf te reageren!

10

05

2019

In beeld: afstuderen bij Logisz en Bribus

 

Benieuwd naar hoe een stage bij Logisz en Bribus eruitziet? Ik vertel het in deze blog! Als student Communicatie aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen ben ik bezig met mijn afstudeerstage bij Logisz, met een afstudeeronderzoek voor Bribus. Een mooie constructie waarbij ik actief ben binnen twee verschillende bedrijven en de kans krijg om bij beide bedrijven te proeven van de sfeer. In deze blog geef ik een kijkje in hoe een dag bij Bribus én bij Logisz eruitziet.

 

Bribus

 

Mijn dag begint in de auto, onderweg naar het rustige Dinxperlo. Eenmaal aangekomen op de bestemming schijnt het zonnetje natuurlijk, want we zijn bij Bribus!

 

Voordeur Bribus

 

De stairway to Bribus; de entree naar zowel de showroom als het kantoor met mijn werkplek.

 

Stairway Bribus

 

Het grootste gedeelte van mijn tijd bij Bribus breng ik door op mijn werkplek, waar ik hard werk aan mijn afstudeeronderzoek. Ik doe onderzoek naar de positionering van Studio B, een handige keuzetool voor onder andere vastgoedbeheerders om de juiste keuken voor een project te vinden. Hierbij ga ik in op de markt, het merk, de doelgroep en de concurrenten.

 

Werkplek Bribus

 

Een dag bij Bribus is natuurlijk niet compleet zonder een kijkje in de showroom met de prachtige Bribus-keukens, want daar draait het allemaal om!

 

Studio B Bribus

 

Logisz

 

Welkom bij het hoofdkwartier van Logisz!

 

Voordeur Logisz

 

Ook bij Logisz werk ik hard aan mijn afstudeeronderzoek, onder begeleiding van Eva. We monitoren samen de vooruitgang en sparren over allerlei dingen die betrekking hebben op mijn onderzoek.

 

Overleg begeleider Logisz

 

Naast het uitvoeren van het onderzoek, werk ik ook mee met Logisz. Zo ben ik bijvoorbeeld het eerste aanspreekpunt voor klanten die contact opnemen met Logisz.

 

Aanspreekpunt Logisz

 

Daarnaast schrijf ik content voor onder andere socialmediaberichten, nieuwsbrieven en websites van verschillende Logisz-klanten.

 

Meewerken Logisz

 

Dit was een kleine greep uit mijn werkdagen bij Bribus en Logisz; een super toffe stage met veel variatie in zowel mijn werkplek als mijn werkzaamheden!

 

 

 

Tags: stage

 

Dilek Yuksel • 10 mei 2019 • 0 reacties • Reageer

26

03

2019

Parels van maakbedrijven verdienen merkbeleving

 

Een cadeau voor je kind heb je net als ik vast eens gekocht bij Intertoys. Dat kan nu niet meer. De beroemde speelgoedketen is failliet. En dat is geen verrassing.

 

Telkens als ik Intertoys binnenliep, verbaasde ik mij. Ik zag niets meer dan rekken vol dozen. Dodelijk saai. Van beleving toevoegen was geen sprake. Om nog maar te zwijgen van online marketing. Intertoys heeft dat kanaal keihard genegeerd. Zowel offline als online is niet geïnvesteerd in merkbeleving. Tja, dan ben je overgeleverd aan grote retailers als Aldi en Action. En die kunnen veel groter inkopen bij de Lego’s van deze wereld. Zij koppelden in de feestmaand december grote acties aan de speelgoeddozen in hun winkels. De genadeklap voor Intertoys.

 

Geen aandacht voor marketing. In mijn professie zie ik vaker dat marketingcommunicatie een ondergeschoven kindje is. Ook bij maakbedrijven in onze regio. Met ogenschijnlijk speels gemak schaffen we miljoenenmachines aan, maar een jaarlijks marketingbudget van 75.000 euro is ‘duur’. Dat terwijl uiteindelijk alles na te maken is. Elke technologische ontwikkeling wordt bijgehaald. Hoe maak je dan nog het verschil?

 

Directies schrijven prachtige strategische bedrijfsplannen. Vaak zonder attentie voor marketing, omdat wordt gedacht: doen we wel even erbij. Onterecht. Als producten nagenoeg vergelijkbaar zijn, geeft juist merkbeleving de doorslag. Zorg ervoor dat jouw bedrijf de mentale voorkeur krijgt boven concurrenten. Wees als bedrijf bewust wie je bent en waarvoor je staat. Durf een strategisch marketingcommunicatiebureau in te schakelen. Stippel uit hoe jouw merk in de toekomst wordt beleefd.

 

De generatie ‘marketing’ komt eraan. Slimme jongens en meiden die gaan afstuderen en zowel in B2C als B2B de belangrijkste beïnvloeders worden. Zij zijn de talenten die je wilt aanspreken op de arbeidsmarkt én zij zijn degenen met wie je straks zaken doet. Deze generatie is gewend om in merkvoorkeuren te denken. Ze verwachten dat bedrijven hun hart en ziel blootleggen. Maak je drijfveren en overtuigingen zichtbaar. 

 

In onze regio zijn ontzettend veel parels van maak- en/of familiebedrijven. Bedrijven met prachtige langetermijnvisies die geweldig innoveren en ondernemen. Alleen ervaar ik hun passie pas bij binnenkomst. Doodzonde! De maakindustrie verdient goede merkmarketing. Het is geen speelgoed. 

 

Pieter-Jan Helmink
Managing Director LOGISZ Group
Lid van het Dagelijks Bestuur Jong Management VNO-NCW
Lid van het Algemeen Bestuur VNO-NCW Midden

 

Bron

E-zine Midden{in VNO-NCW Midden

 

 

 

Tags: column

 

Pieter-Jan Helmink • 26 maart 2019 • 0 reacties • Reageer

12

02

2019

Bram, zo veel meer dan onze bloemenman

 

Als groentje liep hij in februari 2018 bij ons binnen. “Logisz zocht een stagiair Creatie, ik klopte aan als vierdejaars mbo’er”, opent Bram Tempels. Hoe anders staan de zaken er een jaar later voor. Bram en Logisz blijken een match made in heaven. Hij begon met kleine designklussen en de bloemen verzorgen, maar groeide in rap tempo uit tot een volwaardige designkracht. Wat heet, zelfs tot een vaste collega! De Ulftenaar volgt nu de hbo-deeltijdopleiding Communication & Multimedia Design aan de HAN en is onze Junior Designer.

 

De perfecte combinatie

 

Dat hij als stagiair zoveel kansen zou krijgen bij Logisz, had Bram (20) op voorhand niet verwacht. “Het is snel gegaan. Amper een jaar geleden moest ik mijn mbo-opleiding Media Vormgeving nog afronden. Ik heb altijd gezegd: na mijn mbo-diploma wil ik een hbo-opleiding doen. Pieter-Jan vroeg mij: waarom ga je dan geen deeltijdopleiding doen en blijf je bij ons werken? Ik dacht: inderdaad, dat is een mooie combinatie. Ik ben twee dagen in de week in Arnhem voor mijn studie en leer bij Logisz drie dagen in de praktijk. Het beste van beide werelden. Straks heb ik zowel een hbo-diploma als een brok aan praktijkervaring op zak.”

 

Soms moet Bram flink aanpoten, maar de combinatie van studeren en Logisz bevalt hem uitstekend. “Ik krijg van Logisz genoeg tijd en ruimte voor mijn opleiding”, licht de Junior Designer toe. “Soms is het weleens strijden en goed afstemmen. Gelukkig is Wendy, mijn teamleider, dan heel begripvol. Als werken op vrijdag in plaats van woensdag mij beter uitkomt vanwege studieopdrachten, regelt ze dat. En heb ik een inhoudelijke vraag, dan kan ik altijd bij Wendy, Niek of Sander terecht. Die aandacht voelt prettig.”

 

Extra fijn vindt Bram dat hij handige links kan maken tussen zijn studie en Logisz. “Laatst nog heb ik een website getest op user experience. Die studieopdracht kon ik koppelen aan een website waarvan Logisz meer wilde weten. Mijn onderzoeksverslag heb ik zo geschreven dat hij bruikbaar is voor mijn opleiding én Logisz. Op deze manier kan ik vaker twee vliegen in één klap slaan.”

 

Blog Bram

 

‘Nieuwe dingen leren is vet!’

 

“Mijn vetste klus so far?”, vervolgt Bram. “Ik heb voor Bribus een infographic gemaakt van alles wat we voor deze mooie klant hebben gedaan. De showroomwanden van Bribus zijn ook fraai geworden. En de website van 247TailorSteel heb ik gevuld met content. Joh, voordat ik bij Logisz binnenkwam, wist ik niet eens dat ik zoiets kon. Ik leer hier echt nieuwe dingen, dat is vet!”

 

Stilaan ontdekt Bram steeds beter waar een goede designer op moet letten. “Het leukste is dat ik mij meer leer te verdiepen in de doelgroep. Ik leer voor wie ik iets maak en kijk niet alleen naar of het er mooi uitziet. Mijn ontwerpen testen op user experience en de gemaakte keuzes helder uitleggen vind ik heel belangrijk”, aldus Bram, die goed in de smiezen heeft welke kant hij op wil. “Richting het interactieve. Hoezo? Ik merk dat daar de toekomst ligt. Dat zie ik ook bij Logisz. We zijn hier heel interactief bezig. Ik vind het interessant om daar meer over te leren. Ook omdat ik dan meer voor de ambitie van Logisz kan betekenen.”

 

‘Horen bij een team voelt tof’

 

Hoewel hij zijn stagetijd allang is ontgroeid, verzorgt Bram nog steeds de bloemen van Logisz. “Iedereen heeft hier zo’n taak. Ik vind het helemaal niet erg om de bloemen te verzorgen”, zegt hij. “Bovendien ben je hier zo veel meer dan een stagiair die rotklusjes opknapt. Ik werk vanaf het begin al echt mee. Bij eerdere stages was dat weleens anders. Bij Logisz werd ik direct als een collega gezien. Dat gevoel van bij het team horen, is tof. De vaste aanstelling is een beloning voor mijn harde werken. Doe je dat bij Logisz, dan krijg je waardering.”

 

 

Tags: Design

 

Bram Tempels • 12 februari 2019 • 0 reacties • Reageer

25

01

2019

Stagiaires Yentl en Coen aan de bak voor klanten

 

Wow, dat ging snel, zeg! De stages van Yentl Schreijer (Communicatie) en Coen Severein (Webdeveloper) zitten er alweer op. Zo’n vijf maanden hebben de twee studenten bij Logisz in de praktijk voor het eerst hun toekomstig vak ervaren. Dat smaakt naar meer, verzekert Coen: “Ik mocht mijn kennis daadwerkelijk inzetten voor klanten. Dat is toch wel gaaf, hoor!” Samen met Yentl kijkt hij terug op een leerzame tijd.

 

‘Meehelpen bij grote projecten’

Coen zit in het derde jaar van de studie Web Development aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Tijdens zijn stage liet hij zien uit het goede hout gesneden te zijn. Weer of geen weer, de Doesburger kwam vijf dagen in de week trouw op zijn scooter naar Doetinchem. Twaalf kilometer heen, twaalf kilometer terug; Coen draaide zijn hand er niet voor om. “Voor mij was dit een echte meewerkstage”, vertelt hij. “Ik heb hier vanaf de eerste dag meegedraaid bij allerlei projecten. Of ja, gewoon… Eerlijk gezegd keek ik daar best van op. Ik mocht in de praktijk echt aan de slag. Dat had ik nooit verwacht. Niks kleine klusjes, maar volop meehelpen bij grote projecten. Mijn stage hier is voorbij gevlogen.”

 

“Van begin tot eind heb ik meegeholpen bij een website maken voor een nieuwe school”, vervolgt Coen met een concreet voorbeeld. “Die website heb ik helemaal uitgewerkt. Wat dat wil zeggen? Nou, ik heb het ontwerp uitgezet in een code. Aan plaatjes en content heb ik dus een visuele code gegeven. Het was heel leuk om zo’n klus zelf te mogen doen. Op school en in mijn vrije tijd heb ik weleens zoiets gedaan, maar nu mocht ik mijn kennis daadwerkelijk inzetten voor klanten. Dat is gaaf, hoor! Mijn leerzaamste moment? Ik heb gewerkt met een nieuwe codeertaal: dotNET. Of ik nu beter weet wat ik wil? Na deze stage neig ik naar de front-end web development. Ik wil bijdragen aan alles wat je ziet op een website.”

 

Coen Severein

 

‘Gaaf, een nieuwsbrief verzorgen’

Yentl, derdejaars student aan de HAN-opleiding Communicatie in Nijmegen, was niet onbekend met Logisz. “Ik zocht een stage in marketing en communicatie in mijn regio”, opent de Zelhemse. “Logisz was eigenlijk het eerste bedrijf dat in mij opkwam. In deze omgeving is dit een bekend marketing- en communicatiebureau. Ik dacht: dat moet ik proberen. Waar Logisz voor staat spreekt mij aan. Het is een heel veelzijdig bureau met marketing en communicatie van A tot Z.”

 

Dat laatste heeft Yentl zeker ervaren. “In het begin kreeg ik kleine opdrachten, maar al snel werden het projecten. Ik had vooraf niet gedacht dat ik projectmanagement zo leuk zou vinden. Ik moest een heleboel zaken regelen en omgaan met deadlines. Bijvoorbeeld voor de nieuwsbrief van De Steck, het innovatiecentrum in Doetinchem. Alles goed inplannen, de tijd bewaken, zorgen dat je geen input mist en collega’s aansturen: bij een nieuwsbrief verzorgen komt veel kijken en dat was gaaf. Zo had ik meerdere projecten en was ik elke dag met verschillende leuke opdrachten bezig.”

 

Tussen de bedrijven door heeft Yentl ook nog eens onderzoek gedaan naar de rol van Logisz in De Steck. “Ik heb uitgezocht hoe Logisz het beste invulling kan geven aan haar rol als participant daar. Mijn conclusie? Logisz moet initiatief tonen om aan het gedachtegoed van De Steck te voldoen. Dat kan bijvoorbeeld door evenementen te organiseren voor andere ondernemers in De Steck. Het gaat om de samenwerking opzoeken en invulling geven aan je kennisrol op gebied van marketing en communicatie.”

 

Yentl Schreijer

 

Afscheidsfriet speciaal

Yentl en Coen gaan allebei terug naar de schoolbanken. Gelukkig verlieten ze Logisz niet voordat ze hun collega’s hadden getrakteerd op ‘afscheidsfriet speciaal’. “We wilden een keer wat anders dan taart. Waarom geen afscheidsfriet speciaal als bedankje?”, zegt Yentl glimlachend. Ze wil twee collega’s graag bedanken: “Eva was een hele fijne begeleider. En Koen heeft mij goed geholpen bij de opbouw van mijn onderzoeksverslag.” Coen vult aan: “Laten we Frank niet vergeten! Van hem heb ik niet alleen geleerd over web development, maar ook over ICT-zaken, zoals het aansluiten van computers. Dat neem ik toch maar mooi mee.”

 

Tags: stage

 

Yentl Schreijer • 25 januari 2019 • 0 reacties • Reageer

16

01

2019

Opmars Voice Search zet door

 

Spraakgestuurd zoeken, oftewel Voice Search. Heb jij al van deze nieuwe ontwikkeling in marketing gehoord? Nog niet, dan voorspellen wij dat dit snel zal veranderen. Bij Logisz merken we dat Voice Search groeit als kool. Onze online marketeer Linda Waard staat voor jou stil bij de opmars van Voice Search.

 

Dit doet Voice Search

 

Spraakgestuurd zoeken doen we bijvoorbeeld thuis al met Google Home. Deze slimme speakers kun je instellen voor meerdere gebruikers in je huis. Door middel van spraakopdrachten kun je gepersonaliseerde media beluisteren. Als jij zegt “Oké Google, speel ‘Duurt te lang’ van Davina Michelle af”, dan luister je direct naar deze hit. Google Home kan ook het laatste nieuws voor jou oplezen als je de opdracht geeft: “Hé Google, vertel mij het nieuws.”

 

Daarbij blijft het niet. Wat te denken van verwarmingsregeling (“Oké Google, zet de verwarming in de badkamer 3 graden hoger”) of na een lange werkdag bij thuiskomst je huisverlichting aanzetten: “Hé Google, doe het licht in de woonkamer aan.” Op onze smartphone gebruiken we al tools als Siri van Apple of Bixby van Samsung voor (lokale) zoekopdrachten, zoals om een goed restaurant te vinden: “Hoi Siri, zoek het best beoordeelde restaurant in de buurt.”

 

Zelfs online passen de zoekmachines zich aan op Voice Search. Zoekmachine Google heeft naast het typebalkje ook de mogelijkheid om een zoekopdracht in te spreken. Dit verandert het zoekgedrag; woorden gaan over in zinnen. Bij een voorbeeld van een zoekopdracht naar het leefgebied van ijsberen bevat de tekst waarschijnlijk “ijsbeer leefgebied”, terwijl je via Voice Search de zin “In welk gebied leven ijsberen?” gebruikt.

 

Opmars van Voice Search

 

Met Voice Search zoek je met je eigen stemgebruik via een apparaat (hardware) en een digitale persoonlijke assistent (software) die daarop geïnstalleerd is en je helpt. Uit cijfers blijkt dat we Voice Search steeds meer gebruiken. De voorspelling is zelfs dat 50% van alle zoekopdrachten in 2020 via voice assistenten, zoals Siri van Apple en Google Assistent, gaat verlopen (1).

 

Invloed op jouw vindbaarheid

 

We kennen vier zoekmomenten: je wilt iets weten, naar iets toe (in de buurt), iets doen of iets kopen. De opmars van Voice Search zorgt ervoor dat ons online zoekgedrag verandert via zoekmachines. Omdat we zoekopdrachten inspreken via stem en dus niet langer via toetsenbord of touchscreen, gaan we meer vraagwoorden (wie, wat, waar, hoe) gebruiken en open vragen (long tail zoekwoorden) stellen. Voor zoekmachine optimalisatie (SEO) betekent dat nogal wat. Langere zoekopdrachten (lees: volledige zinnen)  via Voice Search hebben gevolgen voor de zoekresultaten; Google laat andere webpagina's zien in de Top 10.

 

Hoewel Voice Search in Nederland nog in de kinderschoenen staat, wordt de stemassistent van Google in Nederland al vaker gebruikt dan in welk ander land dan ook, vlak na de introductie van Google Assistent (2). In de B2B-sector vinden zoekopdrachten nog voor de helft plaats via desktop (3). Toch moet je zeker als regionaal bedrijf goed letten op de opmars van Voice Search. Voice Search stelt ons namelijk in staat om meer ‘on the go’ te zoeken, bijvoorbeeld naar de beste restaurants in een dorp.

 

Kun je je als bedrijf voorbereiden?

 

Als bedrijf wil je natuurlijk dat jouw bedrijf het beste vindbaar is via Voice Search. Voice Search zit nog volop in de ontwikkelingsfase. Helaas zijn de perfecte tools om Voice Search te optimaliseren nog onbekend. De verwachting is dat spraaktechnologie in een steeds sneller tempo geïntegreerd wordt in tal van verschillende apps en websites (4). Vanzelfsprekend blijft Logisz de laatste ontwikkelingen in Voice Search op de voet volgen, zodat we deze marketingtrend voor onze klanten het beste kunnen optimaliseren.

 

Bronnen

 

  1. https://www.frankwatching.com/archive/2018/06/28/visual-voice-search-worden-tekstuele-zoekopdrachten-overbodig/ 
  2. https://www.nu.nl/gadgets/5657474/nederland-snelst-groeiende-land-google-assistent.html  
  3. https://blog.webiteers.nl/mobiele-business-to-business-b2b-marketing-in-2018
  4. https://www.frankwatching.com/archive/2019/01/14/online-marketing-een-terugblik-de-trends-voor-2019/ 

 

Tags: marketing

 

Linda Waard • 16 januari 2019 • 0 reacties • Reageer

20

11

2018

De Steck

 

In Doetinchem is iets bijzonders gebeurd. Er is een zaadje geplant, dat ongetwijfeld uit gaat groeien tot een machtige Achterhoekse boom. Of liever nog een heleboel bomen.

 

De Steck, broedplaats voor ondernemers is inmiddels al enige tijd open for business. De oude bibliotheek heeft een flinke make-over ondergaan. Waar eens stilte heerste, hangt nu een energieke sfeer. De rode draad in het verhaal: innovatie in de Achterhoekse maakindustrie. De Steck is een kersverse lekker duurzame hotspot met innovators, starters en incubators. Die hartstochtelijk geloven in kracht van vernieuwing. Dat doen wij ook. Dus heeft Logisz zijn eigen plek in De Steck.

 

Met zijn allen

Diversiteit in partijen en ideeën vormen het uitgangspunt voor dit innovatiecentrum. Initiatiefnemer Henk Janssen – die dit kunstje eerder flikte in Zutphen - creëerde een heuse community van ondernemers, overheden en onderwijs. De laatste twee O’s zorgen voor de bloei van de eerste. Niet volgens het ‘ieder voor zich’-principe. Wél met zijn allen. Heel concreet ook. En daar vaart de Achterhoek wél bij. Als de bomen gaan groeien – laat dat maar aan Henk en ‘de zijnen’ over - krijgt het woon- en werkklimaat in de regio een stevige duw in de rug.

 

Logisz als spreekbuis

Er ligt een schone taak in het promoten van de Achterhoekse maakindustrie. Want al die regionale prachtbedrijven vinden het vanzelfsprekend wat ze allemaal presteren. Ze vergeten de wereld te vertellen hoe innovatief ze zijn! Een kolfje naar de hand van Logisz. Wij hebben alle moderne disciplines in huis om Achterhoekse bedrijven flink in de spotlights te zetten. Innovatie - in marketing & communicatie - is ook nog eens precies ons ding. Dat doen we op onze eigen(zinnige) manier. Niet te bescheiden, maar ook niet door naast onze schoenen te lopen. ‘Logisz anders’ noemen we dat.

Als je in de buurt bent van De Steck vertellen we er graag meer over.

 

Tags: Innovatie

 

Pieter-Jan Helmink • 20 november 2018 • 0 reacties • Reageer

08

05

2018

Employer Branding

 

Over de tijd heeft employer branding, ook wel arbeidsmarktcommunicatie genoemd, grote veranderingen doorgemaakt. Tegenwoordig hebben mensen een grotere keuze uit interessante werkgevers. Waar voorheen marketing door bedrijven vooral op klanten en potentiële klanten werd gericht, is personeel nu ook een belangrijke stakeholder geworden om marketingbudget voor te reserveren. Het bedrijf met de beste en leukste uitstraling trekt de beste mensen aan. In deze blog vertel ik u meer over employer branding.


Het belang van Employer Branding

Het wordt steeds belangrijker om goede mensen te werven en vóóral: te behouden. Mensen zijn de waardevolste krachten van een bedrijf. Flexibele werktijden en thuis mogen werken als dat nodig is, zijn bijvoorbeeld voorwaarden waar bedrijven rekening mee moeten houden anno 2018. Maar employer branding omvat veel meer dan aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden. 
We zeggen wel “met computers los je veel op”, maar in 2020 hebben we alsnog keukenmonteurs, loodgieters en timmermannen nodig. Met name voor de maakindustrie wordt het steeds moeilijker om kwalitatief goed, technisch, personeel te vinden. Hoe zorg je er in de eerste plaats voor dat goede mensen bij jou blijven en in de tweede plaats dat broodnodige versterkingen de weg naar jou weten te vinden? Welke bedrijfsregels, normen en waarden moeten aangepast worden, zonder je eigen DNA te veranderen, om daadwerkelijk kandidaten te verleiden? De medewerker is en blijft de belangrijkste asset om in te investeren.  

 

Logisz de totaaloplosser

Ook onze klanten zijn zich bewust van het belang van employer branding. Veel van hen zijn actief in de maakindustrie en hebben simpelweg mankracht nodig, juist in tijden van robotisering. De vraag naar deze mensen is groot, net als het aanbod van werkgevers. Dat creëert op z’n zachtst gezegd een uitdaging. De bal ligt dus bij de werkzoekenden. 
Veel bedrijven zijn afhankelijk van werknemers om omzetgroei te realiseren en wij kunnen daar de oplossingen voor bieden. Onze klant Bribus bijvoorbeeld maakt een dusdanige groei door dat ze op alle fronten versterkingen nodig heeft. Om deze versterkingen te bereiken, te informeren en te activeren heeft Logisz dit communicatievraagstuk vertaald naar ‘werken bij Bribus’. Daar komt meer bij kijken dan je denkt!

 

Plan van aanpak

Wij als full-service reclamebureau pakken het probleem over de hele linie aan. Voor een goede employer branding-campagne kijk je namelijk naar verschillende aspecten. Er moet onder andere duidelijk worden wat de ‘why’ is van je bedrijf, wat de kernwaarden zijn, hoe je bedrijf zich strategisch positioneert en wat jouw bedrijf zo authentiek maakt. 
Na een aantal strategische sessies en doelgroepanalyses hebben we goed zicht op hoe we het vraagstuk kunnen aanpakken. Vervolgens wordt het budget bepaald en kan het team van Logisz aan de slag. Onze creatieve afdeling ontwerpt een website die gebouwd wordt door ‘onze jongens van de bouw’: de techneuten van Logisz. Vervolgens vullen we deze website met aansprekende, prikkelende en enthousiasmerende content zoals teksten, foto’s en video’s. 
Natuurlijk is de website slechts een van de uitingen binnen een employer branding-campagne. Ook offline is er van alles mogelijk, zoals banners en spandoeken. Logisz trekt alles uit de kast om de klant als werkgever op te laten vallen.  


Ons advies: start vandaag nog!

Bedrijven moeten beseffen dat employer branding eerst zorgvuldig opgebouwd moet worden om effectief met de arbeidsmarkt te kunnen communiceren. Er zit een stukje ontwikkeling in en vervolgens is het een continu proces waardoor er tijd nodig is om resultaat te zien. Wij adviseren om er nu alvast mee te beginnen, het is namelijk een investering in de toekomst. Neem contact met ons op om zo snel mogelijk van start te gaan, tijd is waardevol. We staan je graag te woord via +31887878120 of mailadres info@logisz.nl

 

 

Niels Konings • 08 mei 2018 • 0 reacties • Reageer

21

12

2017

Beeld & Tekst

 

Suske & Wiske. Bassie & Adriaan. Romeo & Juliet. Nick & Simon. Victor & Rolf. Batman & Robin. Buurman & Buurman. Laurel & Hardy. Sint & Piet. Bonnie & Clyde. Tom & Jerry. Macaroni & Cheese. Mario & Luigi. Salt & Pepper. Fish & Chips. Ben & Jerry. Bacon & Eggs. Bert & Ernie.

 

De overeenkomst in bovenstaande opsomming? Ze zijn allemaal onlosmakelijk met elkaar verbonden. En zo is het ook met beeld & tekst. Dat het een niet (of zelden) zonder het ander kan, leg ik uit in deze blog.

 

Sterk effect

‘Een beeld zegt meer dan duizend woorden’. Dat klopt in veel gevallen ook. Neem nou de klassiekers die we allemaal kennen van de World Press Photo. Die grijpen ons aan zonder verdere tekst of uitleg. En toch geven zelfs deze publiekslievelingen soms het verkeerde beeld, omdat de context ontbreekt. Vooral in de reclame is de combinatie beeld & tekst essentieel om de juiste boodschap over te brengen. Zo is een advertentie die jouw product of idee niet illustreert, bewezen minder effectief.

Een pakkende tekst, zelfs één woord kan net het verschil maken en de juiste richting geven. En laat het feit dat één woord al voldoende kan zijn, nou goed uitkomen. We verplaatsen ons meer en meer van offline naar online: van print naar digitaal. Online lezen we minder. Omdat we ons de tijd niet gunnen en snel willen scannen, of omdat we ‘online lezen’ gewoon minder prettig vinden. Dat dat voor reclamemakers geen enkel probleem hoeft te zijn bewijst fotograaf Ebo Fraterman. Eén beeld met één woord, die exact overbrengen wat DHL zeggen wil. 

 

Blog beeld en tekst

 

Weg met clichés

Zoals je ziet: beeld en tekst geven elkaar de juiste context. Het kan mensen verrassen, enthousiasmeren, op het juiste spoor zetten of verleiden. Allemaal dingen die je met jouw bedrijf ook wilt doen, toch? Juist daarom is het zo belangrijk om hier aandacht aan te geven. Té vaak zien we nog stockfoto’s voorbij komen. Niet echt en daarom niet geloofwaardig. En clichés als een groepje zakenmensen rondom een vergadertafel hebben we eigenlijk ook al wel gezien. Er zijn andere manieren om aan te tonen dat jouw bedrijf ‘professioneel’ is.

Besteed daarom eerst aandacht aan een sterk concept. Zorg dat dit staat als een huis en je plukt hier jarenlang de vruchten van. Ik vertel je hier natuurlijk graag nog veel meer over! 

 

Neem contact met mij op via +31887878120 of merle.jansen@logisz.nl

 

 

Merle Jansen • 21 december 2017 • 0 reacties • Reageer

30

11

2017

Hoe tekst beïnvloedt

 

Robert Cialdini is een Amerikaanse professor die als geen ander marketing en psychologie met elkaar weet te verbinden. Het bewijs hiervan bracht hij uit in 1984. In de vorm van een van de meest invloedrijke managementboeken ooit: Influence: The Psychology of Persuasion. Hierin zet hij een theorie neer die ruim dertig jaar later nog steeds staat als een huis. Logisch, want de sterkste theorieën staan los van elke tijdsgeest. Ze zijn nou eenmaal exact, bewezen en daardoor tijdloos. Cialdini heeft met zijn zes beïnvloedingsstrategieën ook een nooit aflatende theorie neergezet. Noem het zes verleidingstechnieken. Deze luiden:

 

  1. Wederkerigheid
  2. Commitment & consistentie
  3. Sympathie
  4. Autoriteit
  5. Schaarsheid
  6. Sociale bevestiging

 

Blog Koen beïnvloeding

 

Hoe je elk van deze instrumenten als marketeer inzet, wordt in vele artikelen en blogs uitgebreid beschreven. Ik wil drie van de zes technieken uitlichten en laten zien hoe je hier als copywriter mee omgaat.

 

Autoriteit

Een techniek die helpt om onzekerheid bij bezoekers weg te nemen. Een bedrijf zegt eigenlijk: “Geen zorgen, u bent op de juiste weg en bij ons in goede handen.” In een winkel merk je al gauw genoeg of je met kwaliteit en met gedegen advies te maken hebt. Dan spelen mensenkennis en intuïtie een belangrijke rol. Op een website zien we graag keurmerken, vertrouwde logo’s en onderscheidingen. Maar het allermooiste zijn natuurlijk de ervaringen van klanten.

 

De kunst is om deze ervaringen geloofwaardig op te schrijven. Dus niet op de TelSell manier. De copywriter vertelt het verhaal van de klant – de ambassadeur - op een authentieke en dus geloofwaardige manier. Dat doet hij onder andere door het gebruik van dialoogzinnen. Geen lange mededelende volzinnen, maar korte, soms zelfs onvolledige zinnen. Zinnen zoals: Wel degelijk. En toch. Graag zelfs. Natuurlijk mag een zin soms 15 tot 20 woorden lang zijn. Maar zorg dan voor afwisseling en balans. Je ziet dat ik de vorige zin met ‘maar’ begin. Op de lagere school was dit misschien verboden terrein. Woorden als ‘want’ en ‘maar’ kwamen na een komma. Toch? Nee hoor. Begin dialoogzinnen juist met ‘Maar’, ‘Want’ of ‘En’. Want zo praten we nou eenmaal. Dialoogzinnen zijn uit het leven gegrepen en dus onmisbaar om uw klant aan het woord te laten.

 

Schaarsheid

KLM beheerst het principe van schaarsheid als geen ander. Als je tijdens het boeken van een vlucht ziet dat er nog maar 1 plaats beschikbaar is, dan gaat ‘laat ik er nog even een nachtje over slapen’, niet meer op. En veel kledingwebshops doen het vaak zelfs onbedoeld. Zie je bij een fantastische jas dat de beschikbare maten M, XL en XXL al uitverkocht zijn, dan wacht je niet te lang met het bestellen van maat L: toevallig jouw maat.

 

Wat doet een copywriter om schaarste of urgentie te ‘veroorzaken’? Stel je bent een adviesbureau dat een aantal geniale tips geeft om beter gevonden te worden in Google. Daar vertel je kort iets over en vervolgens wil je dat mensen jouw whitepaper over dit onderwerp downloaden. Dan zeg je niet ‘klik hier’, maar je maakt het urgent met de tekst: ‘Aan de slag, voordat anderen het doen’.

 

Sociale bevestiging

'Als iedereen het doet, zal het wel goed zijn.' Beter kan ik deze techniek niet samenvatten. Er zijn talloze prachtige voorbeelden van bedrijven die hier slim gebruik van maken. Ik wil één aspect eruit pikken, omdat dit sociale bevestiging koppelt aan iets wat copywriters graag doen: lijstjes maken! 'Onze Science Fiction-boeken top 10' of 'Onze meest geboekte hotels in Toscane'. En wat is dan de rol van een copywriter? Die is in eerste instantie niet zo groot. Het genereren van dit soort lijstjes is vooral een kwestie van techniek en het benutten van big data. Daar kunnen mijn technische collega’s weer meer over vertellen.

 

De copywriter komt in beeld bij de vervolgstap. Je klikt op nummer 1 in de laatstgenoemde lijst en je leest: mooi uitzicht. Een copywriter maakt daar van: ‘U zult ‘s ochtends de gordijnen openen en betoverd worden door de gouden gloed van de Toscaanse ochtendzon, die als een sluier over de vallei valt’. Want laten we eerlijk zijn.. copywriters zijn eigenlijk gewoon dromers.  

 

Benieuwd hoe Logisz u helpt met uw visuele en tekstuele content?

Neem contact met mij op via +31887878120 of koen.helmes@logisz.nl

 

 

 

Koen Helmes • 30 november 2017 • 0 reacties • Reageer

28

08

2017

SSL: better safe than sorry

 

Begin dit jaar heeft Google aangegeven dat websites, die gegevens van bezoekers opslaan en geen SSL certificaat hebben, gemarkeerd zullen worden als ‘onveilig’. Het belang van een beveiligde verbinding, via een HTTPS-verbinding en een SSL certificaat, is hierdoor essentieel gegroeid. Het gebruiken van een beveiligde verbinding via HTTPS (en een SSL certificaat) voor uw website had al veel voordelen, maar is nu een ‘must’ geworden.

 

 

Slot SSL

 

 

Wat is een SSL-certificaat?

Een SSL certificaat zorgt voor een veilige, versleutelde verbinding tussen de webserver en de browser van de bezoeker. Het certificaat zorgt ervoor dat vertrouwelijk informatie – zoals persoonlijke gegevens – versleuteld wordt verstuurd, zodat derden/hackers er niet mee aan de haal kunnen gaan.

Het is natuurlijk belangrijk om te voorkomen dat Google uw website als ‘onveilig’ markeert. In die zin lijkt een SSL-certificaat vooral een preventief middel. Maar daarnaast zijn er vooral enkele grote voordelen van het inzetten van een SSL-certificaat en een HTTPS-verbinding:

 

1. Beveiligen van gegevens van bezoekers

Het belangrijkste voordeel is dat de gegevens van uw bezoekers beveiligd worden. Het is wenselijk dat persoonlijke gegevens of informatie door anderen kan worden ingezien. Ook garandeert een SSL-verbinding uw identiteit aan de bezoeker. Zo weet de bezoeker dat ze ook echt op de juiste website zitten.

 

2. Betrouwbare uitstraling

Naast beveiliging van gegevens, komt u met een SSL-certificaat betrouwbaar over op uw klanten en bezoekers, wat voor webwinkels bijvoorbeeld voor meer bestellingen kan zorgen.

 

3. Hogere positie in Google met SSL

Hoger in Google of Bing komen door een SSL-certificaat op uw website? Jazeker! Sinds begin 2015 neemt Google beveiligde verbindingen mee als criterium voor het bepalen van uw positie in Google. Omdat Google veiligheid hoog in het vaandel heeft staan en wil werken aan een veiliger internet, ‘belonen’ zij websites en webwinkels met een beveiligde verbinding.

 

4. Wettelijke verplichting

Vanuit de WBP (Wet Bescherming Persoonsgegevens) is het verplicht om informatie, zoals persoonsgegevens, via een beveiligde HTTPS-verbinding te versturen. SSL is op dit moment de enige methode die breed ondersteund wordt. Hierdoor wordt een SSL-certificaat, zeker voor webwinkels, min of meer verplicht. Boetes voor het niet naleven van deze wet kunnen oplopen tot 4500 euro.

 

Ik wil een SSL-certificaat voor mijn website. Wat nu?

Logisz kan de inrichting en installatie van een SSL-certificaat op uw website verzorgen. Zelfs een uitgebreide domein validatie behoort tot de mogelijkheden, wat vooral aan te raden is voor commerciële websites, zoals webshops en banken, maar ook voor overheidsinstanties.

 

Meer weten?

Neem contact met mij op via +31887878120 of frank.vanbraak@logisz.nl

 

 

Frank van Braak • 28 augustus 2017 • 0 reacties • Reageer

26

10

2016

Google Penguin 4.0

 

Iets meer dan een maand geleden rolde Google een update uit in de kern van zijn zoekalgoritme. Deze update, bij online marketeers bekend als Penguin 4.0, was lang verwacht. Er werd al maanden over gespeculeerd, mede omdat de voorlaatste Penguin update in oktober 2014 werd doorgevoerd.

 

Blog_Niek_Penguin4


Wat is Google Penguin?

Als gebruiker van Google merkt u weinig van het omvangrijke en ingewikkelde algoritme dat bepaalt welke zoekresultaten u te zien krijgt. U geeft een zoekopdracht in en u krijgt de gewenste informatie of een antwoord op uw vraag. Welke informatie of website als eerste verschijnt, wordt bepaald door dit algoritme met daarin diverse ‘ranking factoren’.”


Google streeft ernaar om bij elke zoekopdracht de meest relevante en waardevolle resultaten weer te geven. Om dit te bereiken worden er regelmatig updates doorgevoerd in het zoekalgoritme. Dit gebeurt het hele jaar door en bijna altijd zijn het kleine verbeteringen, zo’n 500 tot 600 per jaar.


Zo nu en dan, rolt Google een ‘major’ update uit die een grote impact kan hebben op de ranking van pagina’s en websites. Google Penguin is een serie updates die tot deze categorie behoort. De Penguin serie richt zich voornamelijk op het beoordelen van links tussen websites. Deze moeten voldoen aan de richtlijnen voor Webmasters van Google. Voldoet u hier niet aan, dan kan Penguin uw websites afstraffen met een penalty, waardoor pagina’s of hele websites in de zoekresultaten zakken of zelfs verdwijnen.


Wat is er gewijzigd in Penguin 4.0?

Ten opzichte van de vorige updates in de Penguin serie, zijn er twee elementen die opvallen:


1. Real time
Penguin 1 tot en met 3.0 waren updates waarbij het zoekalgoritme eens in de zoveel maanden bijgewerkt werd met nieuwe informatie. Werd daarbij een penalty toegekend aan uw website door Penguin? Dan moest u tot de volgende update wachten op een kans om deze penalty er af te kunnen krijgen.

 

Met Penguin 4.0 is dit verleden tijd. Aanpassingen worden meteen door Google Penguin gezien zodra de pagina opnieuw wordt geïndexeerd waarbij eventuele penalty’s verwijderd kunnen worden. Dit werkt echter twee kanten op. Ontvangt uw website plots veel links die niet voldoen aan de richtlijnen? Dan kan uw website morgen al getroffen worden.


2. Penalty’s kunnen op onderdelen van websites worden toegewezen
Penguin bestraft niet langer altijd een hele website wanneer slechts een onderdeel (zoals een losse pagina) als ‘slecht’ of ‘spammatig’ wordt beoordeeld. Dit heeft als voordeel dat een losse pagina, met veel kwalitatief lage links, er niet voor zorgt dat uw hele website inclusief kwalitatieve pagina’s, bestraft wordt. Heeft u echter veel pagina’s met veel spammatige links, dan kunt u er op rekenen dat uw hele website alsnog een penalty toegewezen krijgt.

 

Wat zijn de gevolgen voor mijn website?

Het doel van Penguin is websites bestraffen die zich bezighouden met linkbuildingtechnieken die niet voldoen aan de richtlijnen voor Webmasters van Google. Bijvoorbeeld het automatisch genereren van links, linkuitwisselingsprogramma's of het kopen van links. Als u dit niet voor uw website heeft gedaan, dan is er geen reden om u zorgen te maken om de Penguin update.


Is er een plotselinge daling in het aantal bezoekers vanuit Google voor een pagina of zelfs de hele website? Dan kan het zijn dat uw website getroffen is door een penalty, eventueel door een andere update van Google.


Mocht u vragen hebben over de Penguin update of over zoekmachine optimalisatie? Neem dan contact met ons op, onze specialisten staan voor u klaar!

 

 

Niek Geerdink • 26 oktober 2016 • 0 reacties • Reageer

01

09

2016

De kracht van beeld(spraak)

 

Een goede foto zegt meer dan 1.000 woorden is een vaak gehoord gezegde. Beeld spreekt je aan of juist niet. Het trekt je aandacht, wekt emotie. Ongevraagd vorm je na één oogopslag al een mening. Dat is de kracht van beeld!

 

Blog_Hans_Roes_Beeldspraak


Trek de aandacht

Er wordt tegenwoordig steeds minder gelezen en meer gescand op relevantie. Social media en digitalisering spelen hierin een grote rol. Teksten worden deels of niet meer (vanzelfsprekend) gelezen en de aandacht wordt snel verlegd.


Passend bij de organisatie

Designers zijn continu bezig met het beoordelen en toepassen van beeld. Het is een constante afweging. Wat voor de ene opdrachtgever een uitermate geschikt beeld is, slaat bij een ander de plank volledig mis. De keuze voor beeld omvat dus meer dan zomaar een mooi plaatje. Het verhaal en de visie achter de opdrachtgever in combinatie met het product, de boodschap en je doelgroep bepalen grotendeels de beeldkeuze. Hoe trek je de aandacht van het juiste publiek?


Krachtige beelden

Goed pakkend beeld, afgestemd op het verhaal en de wensen van de opdrachtgever blijven hangen. Beeldmateriaal draagt bij aan het imago van een organisatie. Denk dus goed na over de gewenste uitstraling en kies voor bijpassend beeldmateriaal. De kwaliteit van beeld verhoogt indirect de waarde van een organisatie.


Logisz helpt!

Voor meer informatie over de kracht van beelden in marketing- en communicatiemiddelen helpen onze designers u graag. Neem contact met ons op of kom langs voor een kop koffie en vrijblijvend advies!

 

Tags: Design

 

Hans Roes • 01 september 2016 • 0 reacties • Reageer

08

06

2016

Een Logisz praktijkvoorbeeld

 

In de vorige blog werd het belang van een antwoord op de vraag “wat wil mijn doelgroep?” uitgelegd. Logisz dat dat om uitleg vraagt, dus geeft onze online expert aan de hand van een praktijkvoorbeeld meer uitleg!


Hoe werkt dit in de praktijk?

Wanneer we een profielschets hebben van de doelgroep kunnen we online functionaliteiten in kaart brengen om zo elk type bezoeker binnen de doelgroep te bereiken. Wat heeft een bezoeker nodig om een beslissing te nemen en tot actie over te kunnen gaan?

 

Een competitieve bezoeker neemt snel beslissingen en hecht waarde aan feiten en specifieke content. Deze vaak ongeduldige bezoeker wil zo snel mogelijk op de bestemmingspagina landen.


Spontane bezoekers nemen snel beslissingen gebaseerd op gevoel. Visuele aspecten zijn daarom belangrijk. Wanneer afbeeldingen voor de juiste emotie zorgen, zal de spontane bezoeker snel tot actie overgaan.


Een methodische bezoeker neemt ruim de tijd en zoekt naar feitelijke informatie voordat er tot actie wordt overgegaan. Deze bezoeker is punctueel en wil alles tot in detail weten. Staat de informatie nergens vermeld dan wordt een website zonder actie verlaten.

 

De Humanistische bezoeker neemt ruim de tijd, maar laat zich leiden door emoties en is gevoelig voor meningen van anderen. Welke bedrijven zijn al klant? Hoeveel mensen gebruiken dit product al? Zijn er betrouwbare en actuele reviews? Belangrijke vragen voor een humanistische bezoeker.


Daar wordt over nagedacht

Klik op de onderstaande screenshot van een productenpagina van Coolblue. Hier is over ieder element op de pagina nagedacht. Alles wat nodig is om bezoekers te verleiden tot actie wordt op deze pagina ingezet.

 

Rode elementen voor competitieve bezoekers
Gele elementen voor spontane bezoekers
Blauwe elementen voor methodische bezoekers
Groene elementen voor humanistische bezoekers


Logisz denkt mee!

Wilt u naar aanleiding van onze blogs meer weten over de optimale inzet van uw website of webshop? Onze marketing- en communicatie experts denken graag met u mee en geven praktische tips. Logisz dat wij op allerlei manieren bereikbaar zijn, voor elk type bezoeker ;-) Dus mail, bel of kom eens langs voor een kop koffie!


Blog Alle Coolblue Klein

 

 

 

Alle Diks • 08 juni 2016 • 0 reacties • Reageer

06

06

2016

Hoe bereik ik online mijn doelgroep?

 

Een website of webshop maak je niet voor jezelf, je maakt hem voor je doelgroep. Bij het ontwikkelen van een nieuwe website of webshop stellen veel organisaties zichzelf de vraag “Wat willen wij?”. Eerlijk gezegd is dit niet zo belangrijk, “Wat wil mijn doelgroep?” dát is de vraag. Wanneer een website of webshop ontwikkeld wordt zonder duidelijk antwoord op deze vraag, dan is de investering per definitie weggegooid geld en wordt een nieuwe website gezien als doel en niet als middel om een bepaald doel te bereiken.


Op zoek naar het antwoord

Het antwoord op de vraag “Wat wil mijn doelgroep?” lijkt simpel maar in de praktijk blijkt dit lastig. Een profiel van de doelgroep en feedback van klanten kunnen hierbij helpen. Door middel van een klantonderzoek onder huidige en/of potentiële klanten kun je meer inzicht krijgen in de wensen en behoeften. Door middel van online functionaliteiten kun je hier vervolgens op inspelen.


Waar spelen we op in?

Een klantprofiel is voor sommige branches eenvoudig. Stel, je hebt een optiekzaak, dan kun je een hele brede doelgroep hebben. Je weet dat het grootste deel van je doelgroep een verminderd zicht heeft. Voor content is het dus logisz om kritisch te zijn op de grootte van lettertypes.


In de praktijk is het meestal niet zo eenvoudig en wanneer je echt in wilt spelen op de behoefte van je bezoekers moet je iedere bezoeker aan kunnen spreken. Een handig hulpmiddel hierbij is de Myer-Briggs Type Indicator. Zo kunnen we grofweg 4 type bezoekers definiëren:


1. Competitieve bezoeker
2. Methodische bezoeker
3. Spontane bezoeker
4. Humanistische bezoeker


De Myer-Briggs Type Indicator

Ieder type bezoeker heeft eigen voorkeuren, kenmerken en informatiebehoeften. Ben je een snelle of een langzame beslisser? Beslis je op basis van feiten of op basis van emotie? De Myer-Briggs Type Indicator (MBTI), is een model dat persoonlijkheden van bezoekers classificeert.


Logisz dat dat om uitleg vraagt

In de zoektocht naar het juiste antwoord komt natuurlijk meer kijken dan een handig hulpmiddel zoals de Myer-Briggs Type Indicator. Ben je benieuwd geworden? Hou dan de volgende blog in de gaten of kom eens langs voor een kop koffie. Onze online expert Alle Diks helpt u graag bij de zoektocht naar het juiste antwoord.

 

 

Alle Diks • 06 juni 2016 • 0 reacties • Reageer

18

05

2016

Nieuwe privacywetgeving vanaf 2018

 

In 2018 zal de huidige Nederlandse Wet voor bescherming van persoonsgegevens worden vervangen door de Europese privacywet. Daar waar consumentengegevens al langer goed beschermd werden, vallen vanaf 2018 ook persoonlijke bedrijfsgegevens onder de noemer ‘consumentengegevens’. 


Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen

Veel organisaties versturen nieuwsbrieven, soms zelfs meerdere keren per week. Heeft iemand aangegeven om een nieuwsbrief te willen ontvangen? Dan wordt dat e-mailadres vaak ook gebruikt om klanten van andere content te voorzien, passend bij hun klantprofiel of bestelgeschiedenis.


Vanaf 2018 wordt de mogelijkheid voor het verspreiden van content naar contactpersonen die hun e-mailadres hebben achtergelaten anders. Alle bedrijfsgegevens die te herleiden zijn naar een persoon binnen de organisatie worden daarbij beschouwd als persoonsgegevens. Voor iedere vorm van content moet daarom speciaal toestemming worden gegeven door de persoon in kwestie. Hoe groot is dan nog de kans dat een organisatie deze toestemming verkrijgt?


Wat te doen met klantgegevens?

Marketeers en verkopers zullen vanaf 2018 meer moeten gaan werken met CRM-systemen waarin per contactpersoon is aangegeven welke (commerciële) informatie toegestuurd mag worden. Daarbij is het wel toegestaan om klanten te voorzien van informatie over producten en diensten die vrijwel gelijk zijn aan eerder afgenomen producten. Een kanttekening bij deze mogelijkheid is het onderscheid tussen de relatie met de klant, is het een eenmalige klant of een vaste klant?


Expliciete toestemming

Zoals te lezen, zijn er enkele wijzigingen voor marketeers en verkopers bij het verzenden van informatie naar klanten. Op den duur wordt het belang van expliciete toestemming, waarbij de klant actief heeft aangegeven dat het versturen van informatie is toegestaan, steeds groter.


What to do next?

Het wordt nóg belangrijker om klantgegevens correct bij te houden. De mogelijkheden van marketing en sales zullen daarbij veranderen. Het actief tot zelfs agressief verkopen van producten en diensten zal in de toekomst steeds meer aan banden worden gelegd.


Is dat nou zo erg?

De nieuwe privacywetgeving ‘dwingt’ organisaties om kritisch naar hun marketing- en salesstrategieën te kijken. Uiteindelijk zal dit zorgen voor een effectievere benadering van klanten, met daadwerkelijke interesse, waardoor het rendement logiszerwijs zal stijgen.

 

Logisz toch?

Als fullservice organisatie bedenken, ontwerpen en realiseren wij creatieve campagnes voor optimaal bereik. Wij hebben jarenlange ervaring in het benaderen van de B2B markt en wij helpen dan ook graag bij het optimaliseren van een klantenbestand. Neem contact met ons op voor meer informatie. Logisz dat de privacywetgeving nieuwe kansen creëert!

 

 

Jennifer Hengevelt • 18 mei 2016 • 0 reacties • Reageer

29

04

2016

Stage lopen? Logisz toch!

 

Stage lopen, voor bijna iedere scholier een verplicht onderdeel van de opleiding en soms kom je er zelfs op de middelbare school al mee in aanraking. Tegenwoordig is het vinden van een leuke stageplek niet de makkelijkste taak. Aan het einde van mijn eerste jaar van de opleiding Applicatie ontwikkelaar (niveau 4) was ook voor mij de tijd aangebroken: ik moest op zoek naar een stageplek!

 

YES, AANGENOMEN!

Tijdens het kennismakingsgesprek kreeg ik direct een goede indruk van Logisz en ik hoopte Logisz ook van mij. Bij een fullservice bureau als Logisz draait veel om design, maar al snel bleek dat dit goed gecombineerd kon worden met mijn technische opleiding. Er werd mij verteld dat de werkzaamheden zeer uiteenlopend zijn en een (toekomstig) applicatie ontwikkelaar paste dan ook prima in het team. Yes! Ik was aangenomen!

 

Aan de slag!

Maandag 2 februari, het moment was aangebroken. Mijn eerste stagedag bij Logisz ging van start. Ik wist totaal niet wat ik moest verwachten en ik ging gespannen de deur uit. Eenmaal aangekomen werd ik direct aan het team voorgesteld en was er een werkplaats voor me ingericht. Ik kon direct aan de slag.
 

Werkt theorie ook in de praktijk?

Al snel bleek dat de theorie vanuit school toch heel anders wordt toegepast in de praktijk. Zo houdt Logisz veel meer rekening met de toekomst en de flexibiliteit van het geleverde werk. Het gaat daarbij niet alleen om de uitvoering, maar ook communiceren met collega’s is erg belangrijk.

 

Mijn stage leuk? Het is Top!

Ik leer iedere dag meer over het belang van deze werkwijze. En dat is niet het enige, want ik leer ook veel van het werk dat ik uitvoer en de fouten die ik daarbij soms maak. Nu, zo’n 3 maanden later voel ik me al echt onderdeel van het Logisz-team. Ik ben enthousiast over mijn stageplek en trots dat ik kan zeggen dat ik hier stage loop. Fouten maken is menselijk, maar één ding is zeker: stage lopen bij Logisz is een goede keuze!

 

Ook op zoek naar zo'n leuke stage? Solliciteer dan direct, want Logisz is altijd op zoek naar goede stagiaires voor verschillende afdelingen binnen de organisatie. Bekijk snel de vacatures en wie weet word jij mijn opvolger!

 

 

 

Niels Golstein • 29 april 2016 • 0 reacties • Reageer

15

04

2016

Het verhaal van de zwerver...

 

Ken je het verhaal van de zwerver op de oude houten kist? De zwerver zat al jarenlang op een oude houten kist te bedelen. Op een dag kwam er een man voorbij gelopen. De zwerver zei: ‘Meneer, heeft u nog wat geld voor me? Ik heb helemaal niets.’ De man antwoordde: ‘Heb je wel eens in de kist gekeken waar je op zit?’ Vervolgens liep de man door. De zwerver was verbaasd en teleurgesteld.

 

Na een tijdje besloot hij om toch maar eens een kijkje te nemen in de kist waar hij al jarenlang op zat. De sloten waren verroest en de kist piepte en kraakte van alle kanten. Maar toen de kist openging was de zwerver met stomheid geslagen… De hele kist zat vol geld, een fortuin! Al die tijd was de zwerver alleen maar bezig met bedelen, met de voorbijgangers op straat. In al die jaren heeft hij nooit geweten dat hij de kist vol geld voor het grijpen had, dat hij er letterlijk bovenop zat.

 

De juiste ingrediënten

Het verhaal van de zwerver heeft twee belangrijke boodschappen: ‘een goed verhaal’ dat blijft hangen, en aandacht richten op de juiste dingen, anders kijken. Deze twee ingrediënten zijn ook bij het positioneren van een merk, product of dienst onmisbaar. Een goed verhaal creëren vergt onderzoek en aandacht. Wat is de USP van jouw merk? Wat maakt jouw product of dienst zo waardevol en typisch? Durf te laten zien waar je voor staat en waarom.


Keuzes maken

Mensen houden van verhalen en zijn hokjesdenkers. Je herkent het zelf vast ook wel. Je ziet iemand op straat lopen en denkt meteen te weten wat voor type het is. Dit gebeurt soms bewust, maar meestal onbewust.
En zo werkt het met praktisch alles. Daarom is het heel erg belangrijk om voor jouw product, merk of dienst te bepalen in welk hokje het past. Want als je dat zelf niet doet, wordt dat voor je gedaan. Dus! Tijd om aandacht te richten aan je eigen toko. Tijd om keuzes te maken, om jouw verhaal te bepalen.


De gouden cirkel

Allereerst moeten de USP’s worden bepaald. ‘De gouden cirkel’ van Simon Sinek is daarbij een goed hulpmiddel. Deze methode helpt bij het vaststellen van de ‘how’, ‘what’ en ‘why’ van jouw product of dienst.
De gouden cirkel methode maakt het makkelijker om de belangrijke punten te bepalen, om ‘jouw fortuin’ te vinden. Hierbij moet rekening worden gehouden met de doelgroep die je wilt aanspreken en de trends van dit moment, het wordt tijd voor marktonderzoek. Welke behoeftes zijn er vanuit jouw doelgroep? Zijn er momenten waarop jij het beste kunt inspelen? Kijk anders… en luister goed.

 

Goed verhaal, lekker kort

Dan is het tijd om het verhaal te bepalen en dit consistent door te voeren in alle communicatiemiddelen, zo creëer je herkenning. Hou het kort. Let op de respons en speel hierop in. Het moet van twee kanten komen, net als in het verhaal met de zwerver. Als de man niet had gezegd dat de zwerver eens in de kist moest kijken, had hij nooit geweten dat er een fortuin in zat…

Dit proces vergt geduld, doorzettingsvermogen, een andere kijk en advies van een sterk communicatiebureau. Wie wil dat nou niet? Een Logisz moment om eens contact met ons op te nemen. Wij denken Logisz maar kijken anders.

 

Blog-Merle-Zwerver

 

 

 

Merle Jansen • 15 april 2016 • 0 reacties • Reageer

08

03

2016

Online trends in 2016

 

In de marketing en communicatie draait alles om trends en ontwikkelingen die zorgen voor nieuwe mogelijkheden om doelgroepen te bereiken. Hieronder vindt u enkele online trends voor 2016, er staat weer van alles te gebeuren!

 

Blog-Jennifer-Trends

 

Videomarketing

Upcoming en langzamerhand niet meer weg te denken uit het online landschap: videomarketing. Video’s zijn aantrekkelijk, snel en simpel inzetbaar via allerlei kanalen. Minder tekst, meer beeld. De zogeheten ‘explanimations’, waarin uitleg wordt gegeven over bijvoorbeeld concepten, producten en ideeën komen met grote hoeveelheden uit de grond gepopt. In slechts enkele minuten (vaak maximaal 2 à 3 minuten) vertellen organisaties hun verhaal. Deze video’s blijken een geheim wapen in de strijd naar meer conversie! Volgens diverse onderzoeken verhoogt videomarketing de kans op een aankoop tot wel 85%, dat is het proberen waard toch?

 

Wees relevant, wordt gevonden

Meer en meer organisaties bevinden zich online, waardoor het lastiger wordt om de doelgroep te bereiken. Het is belangrijk om relevant te zijn en op basis van sterke content de aandacht te trekken van de juiste doelgroep. Kies voor zoekmachineoptimalisatie of Adwords om de vindbaarheid te verhogen, maar hou tegelijkertijd rekening met de (bijna) wekelijkse wijzigingen die Google doorvoert. Ook in 2016 zal de zucht naar goede content vanuit de doelgroepen groeien. Kies voor originele content en val op!

 

Omgaan met de nieuwe salesfunnel

De traditionele salesfunnel keert zich om! De manier waarop bezoekers uiteindelijk klanten worden is veranderd. Klanten willen directe binding met een organisatie. Keiharde sales-tactieken zijn niet langer de juiste strategie. Ook in 2016 zullen organisaties zich gaan richten op het creëren van de beleving rondom producten, merken en diensten. Dan kunt u niet achterblijven natuurlijk!

 

Alles draait om timing

Wees wakker als het draait om marketing! De virtuele wereld vraagt om snelle input. Perfectie is minder belangrijk dan timing. Reageer direct op vragen, klachten en opmerkingen vanuit de klant, wees up-to-date met informatie en kijk naar het hier en nu. Het blijft natuurlijk wel belangrijk om te plannen en te kijken naar de lange termijn, maar wees niet bang om deze planning om te gooien als er nieuwe informatie gedeeld kan worden!

 

Tijd tekort?

Geen probleem! Niet alle organisaties hebben de mogelijkheid om (bijna) wekelijks bezig te zijn met marketing en communicatie. Kom eens langs bij Logisz voor een vrijblijvend gesprek. Onze experts op het gebied van (content)marketing helpen u graag met het onderhouden van bijvoorbeeld websites, social media of het opzetten van een krachtige explanimation. Wij denken Logisz maar kijken anders!

 

Tags: contentmarketing

 

Jennifer Hengevelt • 08 maart 2016 • 0 reacties • Reageer

16

09

2015

Instagram Marketing voor uw organisatie?

 

Instagram is momenteel gigantisch populair. Instagram heeft ongeveer 1,4 miljoen Nederlandse gebruikers in 2015. Ook organisaties maken gulzig gebruik van de diensten van Instagram. Organisaties bieden een kijkje achter de schermen door foto’s te plaatsen op hun timeline en hangen daar verschillende acties voor hun volgers aan vast. Voorheen bood Instagram geen advertentiemogelijkheden aan in Nederland, maar vanaf 30 september is het mogelijk om dit sociale netwerk ook commercieel in te zetten. Het wordt dus steeds interessanter voor organisaties!

 

Er zijn bepaalde organisaties waarbij de inzet van Instagram simpelweg niet past. Bijvoorbeeld bij organisaties die qua beeld niks te laten zien hebben. Heeft u als organisatie veel te laten zien? Dan raden wij u aan om hier gebruik van te maken.

 

Grote betrokkenheid

Door het gebruik van Instagram genereert u mogelijk meer betrokkenheid met uw volgers dan met Facebook en Twitter. Door middel van Instagram genereert u 58 keer meer betrokkenheid per volger dan met Facebook. En 120 keer meer betrokkenheid dan met Twitter. Mensen onthouden namelijk 80% van wat ze zien. Terwijl mensen maar 10% onthouden van dingen die ze horen en 20% van wat ze hebben gelezen. Andere social media zoals Facebook en Twitter hebben ook meer betrokkenheid door het plaatsen van foto’s.

 

Door de grote betrokkenheid krijgen uw volgers een voorkeur voor uw organisatie. Uw organisatie krijgt daarnaast een groter bereik, wat leidt tot meer bekendheid. Hoe meer likes en reacties u krijgt, hoe beter.


Adverteren op Instagram

Vanaf 30 september is het in Nederland mogelijk om Instagram ook commercieel in te zetten. Men kan advertenties op Instagram plaatsen die ook op tijdlijnen van niet-volgers verschijnen. Er zijn 4 verschillende soorten advertenties mogelijk, namelijk foto advertenties (als iedere andere post op Instagram), carrousel advertenties (swipen door meerdere foto’s), video-advertenties (max. 30 seconden, i.p.v. de reguliere 15 seconden) en link advertenties(foto met call-to-action button).

 

Voordelen

  • Veel Nederlandse gebruikers
  • Groot bereik
  • Hoge betrokkenheid met volgers
  • Creëren van merkvoorkeur bij volgers
  • Betere vindbaarheid op Google
  • Kan samen met Facebook worden gebruikt
  • Binnenkort ook mogelijkheid om op te adverteren


Nadelen

  • Past niet bij alle organisaties
  • Je Instagramaccount moet goed worden bijgehouden
  • Instagram is alleen via de mobiel te gebruiken


Vraagt u zich af of Instagram binnen uw organisatie kan worden ingezet? Of heeft u vragen over het gebruik van Instagram? Neem dan gerust contact met ons op.

 

Tags: InstagramMarketing

 

Nathalie Vleemingh • 16 september 2015 • 0 reacties • Reageer

17

04

2015

Rijdende trein of gepasseerd station?

 

Logo: check. Huisstijl: check. Website: check. Maar wacht even, draagt u hiermee ook uit wat u wilt vertellen? Blijft u uw content wel vernieuwen? Wees bedacht op verwaarlozing en maak uzelf beter zichtbaar.

 

Met een eigen, ijzersterk verhaal en de juiste kanalen om dit uit te dragen. Want ook al blijft de inhoud hetzelfde, stoppen met communiceren is geen optie! Actuele content is een belangrijk middel om de klant een goed beeld te geven van uw organisatie. Content up-to-date houden én vindbaar zijn is dus een nuttige investering.

 

Quote_trein

 

Contentmarketing

Een begrip onder marketing- en communicatie- deskundigen. Maar wat is het eigenlijk? Bij content- marketing speelt u handig in op de informatiebehoefte die leeft onder je doelgroep. Relevant en herkenbaar, in woord en beeld. Van een prettig leesbare tekst tot en met fotografie of video. Contentmarketing is geen reclame, maar redactioneel.


Deze content biedt u vervolgens aan via zorgvuldig uitgedachte online- en offline middelen, zoals nieuwsbrieven, blogs en (social) media.

 

Volle agenda?

Logisz zorgt graag voor planmatig beheerde content én de praktische uitvoering. Wij bieden ondersteuning en geven advies over welke content u uw (potentiële) klantgroep aanbiedt. Kunnen wij u helpen

 

Tags: contentmarketing

 

Patty Boonman • 17 april 2015 • 0 reacties • Reageer

Logisz anders

Beste bezoeker

 

Welkom op de website van Logisz.

 

Verouderde browser

 

Doordat u gebruik maakt van een verouderde browser, loopt u niet alleen een beveiligingsrisico maar kunt u ook geen gebruik maken van de meeste functionaliteiten in onze website.

 

Een update naar Firefox, Google Chrome of de nieuwste Internet Explorer word aangeraden.