Logisz B.V.

Blog

 

Wat houdt ons bezig? Interessante updates uit ons werkveld en vraagstukken waar wij graag uw mening over lezen. Een interactieve pagina. Durf te reageren!

25

01

2019

Stagiaires Yentl en Coen aan de bak voor klanten

 

Wow, dat ging snel, zeg! De stages van Yentl Schreijer (Communicatie) en Coen Severein (Webdeveloper) zitten er alweer op. Zo’n vijf maanden hebben de twee studenten bij Logisz in de praktijk voor het eerst hun toekomstig vak ervaren. Dat smaakt naar meer, verzekert Coen: “Ik mocht mijn kennis daadwerkelijk inzetten voor klanten. Dat is toch wel gaaf, hoor!” Samen met Yentl kijkt hij terug op een leerzame tijd.

 

‘Meehelpen bij grote projecten’

Coen zit in het derde jaar van de studie Web Development aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Tijdens zijn stage liet hij zien uit het goede hout gesneden te zijn. Weer of geen weer, de Doesburger kwam vijf dagen in de week trouw op zijn scooter naar Doetinchem. Twaalf kilometer heen, twaalf kilometer terug; Coen draaide zijn hand er niet voor om. “Voor mij was dit een echte meewerkstage”, vertelt hij. “Ik heb hier vanaf de eerste dag meegedraaid bij allerlei projecten. Of ja, gewoon… Eerlijk gezegd keek ik daar best van op. Ik mocht in de praktijk echt aan de slag. Dat had ik nooit verwacht. Niks kleine klusjes, maar volop meehelpen bij grote projecten. Mijn stage hier is voorbij gevlogen.”

 

“Van begin tot eind heb ik meegeholpen bij een website maken voor een nieuwe school”, vervolgt Coen met een concreet voorbeeld. “Die website heb ik helemaal uitgewerkt. Wat dat wil zeggen? Nou, ik heb het ontwerp uitgezet in een code. Aan plaatjes en content heb ik dus een visuele code gegeven. Het was heel leuk om zo’n klus zelf te mogen doen. Op school en in mijn vrije tijd heb ik weleens zoiets gedaan, maar nu mocht ik mijn kennis daadwerkelijk inzetten voor klanten. Dat is gaaf, hoor! Mijn leerzaamste moment? Ik heb gewerkt met een nieuwe codeertaal: dotNET. Of ik nu beter weet wat ik wil? Na deze stage neig ik naar de front-end web development. Ik wil bijdragen aan alles wat je ziet op een website.”

 

Coen Severein

 

‘Gaaf, een nieuwsbrief verzorgen’

Yentl, derdejaars student aan de HAN-opleiding Communicatie in Nijmegen, was niet onbekend met Logisz. “Ik zocht een stage in marketing en communicatie in mijn regio”, opent de Zelhemse. “Logisz was eigenlijk het eerste bedrijf dat in mij opkwam. In deze omgeving is dit een bekend marketing- en communicatiebureau. Ik dacht: dat moet ik proberen. Waar Logisz voor staat spreekt mij aan. Het is een heel veelzijdig bureau met marketing en communicatie van A tot Z.”

 

Dat laatste heeft Yentl zeker ervaren. “In het begin kreeg ik kleine opdrachten, maar al snel werden het projecten. Ik had vooraf niet gedacht dat ik projectmanagement zo leuk zou vinden. Ik moest een heleboel zaken regelen en omgaan met deadlines. Bijvoorbeeld voor de nieuwsbrief van De Steck, het innovatiecentrum in Doetinchem. Alles goed inplannen, de tijd bewaken, zorgen dat je geen input mist en collega’s aansturen: bij een nieuwsbrief verzorgen komt veel kijken en dat was gaaf. Zo had ik meerdere projecten en was ik elke dag met verschillende leuke opdrachten bezig.”

 

Tussen de bedrijven door heeft Yentl ook nog eens onderzoek gedaan naar de rol van Logisz in De Steck. “Ik heb uitgezocht hoe Logisz het beste invulling kan geven aan haar rol als participant daar. Mijn conclusie? Logisz moet initiatief tonen om aan het gedachtegoed van De Steck te voldoen. Dat kan bijvoorbeeld door evenementen te organiseren voor andere ondernemers in De Steck. Het gaat om de samenwerking opzoeken en invulling geven aan je kennisrol op gebied van marketing en communicatie.”

 

Yentl Schreijer

 

Afscheidsfriet speciaal

Yentl en Coen gaan allebei terug naar de schoolbanken. Gelukkig verlieten ze Logisz niet voordat ze hun collega’s hadden getrakteerd op ‘afscheidsfriet speciaal’. “We wilden een keer wat anders dan taart. Waarom geen afscheidsfriet speciaal als bedankje?”, zegt Yentl glimlachend. Ze wil twee collega’s graag bedanken: “Eva was een hele fijne begeleider. En Koen heeft mij goed geholpen bij de opbouw van mijn onderzoeksverslag.” Coen vult aan: “Laten we Frank niet vergeten! Van hem heb ik niet alleen geleerd over web development, maar ook over ICT-zaken, zoals het aansluiten van computers. Dat neem ik toch maar mooi mee.”

 

Tags: stage

 

Yentl Schreijer • 25 januari 2019 • 0 reacties • Reageer

16

01

2019

Opmars Voice Search zet door

 

Spraakgestuurd zoeken, oftewel Voice Search. Heb jij al van deze nieuwe ontwikkeling in marketing gehoord? Nog niet, dan voorspellen wij dat dit snel zal veranderen. Bij Logisz merken we dat Voice Search groeit als kool. Onze online marketeer Linda Waard staat voor jou stil bij de opmars van Voice Search.

 

Dit doet Voice Search

 

Spraakgestuurd zoeken doen we bijvoorbeeld thuis al met Google Home. Deze slimme speakers kun je instellen voor meerdere gebruikers in je huis. Door middel van spraakopdrachten kun je gepersonaliseerde media beluisteren. Als jij zegt “Oké Google, speel ‘Duurt te lang’ van Davina Michelle af”, dan luister je direct naar deze hit. Google Home kan ook het laatste nieuws voor jou oplezen als je de opdracht geeft: “Hé Google, vertel mij het nieuws.”

 

Daarbij blijft het niet. Wat te denken van verwarmingsregeling (“Oké Google, zet de verwarming in de badkamer 3 graden hoger”) of na een lange werkdag bij thuiskomst je huisverlichting aanzetten: “Hé Google, doe het licht in de woonkamer aan.” Op onze smartphone gebruiken we al tools als Siri van Apple of Bixby van Samsung voor (lokale) zoekopdrachten, zoals om een goed restaurant te vinden: “Hoi Siri, zoek het best beoordeelde restaurant in de buurt.”

 

Zelfs online passen de zoekmachines zich aan op Voice Search. Zoekmachine Google heeft naast het typebalkje ook de mogelijkheid om een zoekopdracht in te spreken. Dit verandert het zoekgedrag; woorden gaan over in zinnen. Bij een voorbeeld van een zoekopdracht naar het leefgebied van ijsberen bevat de tekst waarschijnlijk “ijsbeer leefgebied”, terwijl je via Voice Search de zin “In welk gebied leven ijsberen?” gebruikt.

 

Opmars van Voice Search

 

Met Voice Search zoek je met je eigen stemgebruik via een apparaat (hardware) en een digitale persoonlijke assistent (software) die daarop geïnstalleerd is en je helpt. Uit cijfers blijkt dat we Voice Search steeds meer gebruiken. De voorspelling is zelfs dat 50% van alle zoekopdrachten in 2020 via voice assistenten, zoals Siri van Apple en Google Assistent, gaat verlopen (1).

 

Invloed op jouw vindbaarheid

 

We kennen vier zoekmomenten: je wilt iets weten, naar iets toe (in de buurt), iets doen of iets kopen. De opmars van Voice Search zorgt ervoor dat ons online zoekgedrag verandert via zoekmachines. Omdat we zoekopdrachten inspreken via stem en dus niet langer via toetsenbord of touchscreen, gaan we meer vraagwoorden (wie, wat, waar, hoe) gebruiken en open vragen (long tail zoekwoorden) stellen. Voor zoekmachine optimalisatie (SEO) betekent dat nogal wat. Langere zoekopdrachten (lees: volledige zinnen)  via Voice Search hebben gevolgen voor de zoekresultaten; Google laat andere webpagina's zien in de Top 10.

 

Hoewel Voice Search in Nederland nog in de kinderschoenen staat, wordt de stemassistent van Google in Nederland al vaker gebruikt dan in welk ander land dan ook, vlak na de introductie van Google Assistent (2). In de B2B-sector vinden zoekopdrachten nog voor de helft plaats via desktop (3). Toch moet je zeker als regionaal bedrijf goed letten op de opmars van Voice Search. Voice Search stelt ons namelijk in staat om meer ‘on the go’ te zoeken, bijvoorbeeld naar de beste restaurants in een dorp.

 

Kun je je als bedrijf voorbereiden?

 

Als bedrijf wil je natuurlijk dat jouw bedrijf het beste vindbaar is via Voice Search. Voice Search zit nog volop in de ontwikkelingsfase. Helaas zijn de perfecte tools om Voice Search te optimaliseren nog onbekend. De verwachting is dat spraaktechnologie in een steeds sneller tempo geïntegreerd wordt in tal van verschillende apps en websites (4). Vanzelfsprekend blijft Logisz de laatste ontwikkelingen in Voice Search op de voet volgen, zodat we deze marketingtrend voor onze klanten het beste kunnen optimaliseren.

 

Bronnen

 

  1. https://www.frankwatching.com/archive/2018/06/28/visual-voice-search-worden-tekstuele-zoekopdrachten-overbodig/ 
  2. https://www.nu.nl/gadgets/5657474/nederland-snelst-groeiende-land-google-assistent.html  
  3. https://blog.webiteers.nl/mobiele-business-to-business-b2b-marketing-in-2018
  4. https://www.frankwatching.com/archive/2019/01/14/online-marketing-een-terugblik-de-trends-voor-2019/ 

 

Tags: marketing

 

Linda Waard • 16 januari 2019 • 0 reacties • Reageer

Logisz anders

Beste bezoeker

 

Welkom op de website van Logisz.

 

Verouderde browser

 

Doordat u gebruik maakt van een verouderde browser, loopt u niet alleen een beveiligingsrisico maar kunt u ook geen gebruik maken van de meeste functionaliteiten in onze website.

 

Een update naar Firefox, Google Chrome of de nieuwste Internet Explorer word aangeraden.