Logisz B.V.

Blog

 

Wat houdt ons bezig? Interessante updates uit ons werkveld en vraagstukken waar wij graag uw mening over lezen. Een interactieve pagina. Durf te reageren!

12

02

2019

Bram, zo veel meer dan onze bloemenman

 

Als groentje liep hij in februari 2018 bij ons binnen. “Logisz zocht een stagiair Creatie, ik klopte aan als vierdejaars mbo’er”, opent Bram Tempels. Hoe anders staan de zaken er een jaar later voor. Bram en Logisz blijken een match made in heaven. Hij begon met kleine designklussen en de bloemen verzorgen, maar groeide in rap tempo uit tot een volwaardige designkracht. Wat heet, zelfs tot een vaste collega! De Ulftenaar volgt nu de hbo-deeltijdopleiding Communication & Multimedia Design aan de HAN en is onze Junior Designer.

 

De perfecte combinatie

 

Dat hij als stagiair zoveel kansen zou krijgen bij Logisz, had Bram (20) op voorhand niet verwacht. “Het is snel gegaan. Amper een jaar geleden moest ik mijn mbo-opleiding Media Vormgeving nog afronden. Ik heb altijd gezegd: na mijn mbo-diploma wil ik een hbo-opleiding doen. Pieter-Jan vroeg mij: waarom ga je dan geen deeltijdopleiding doen en blijf je bij ons werken? Ik dacht: inderdaad, dat is een mooie combinatie. Ik ben twee dagen in de week in Arnhem voor mijn studie en leer bij Logisz drie dagen in de praktijk. Het beste van beide werelden. Straks heb ik zowel een hbo-diploma als een brok aan praktijkervaring op zak.”

 

Soms moet Bram flink aanpoten, maar de combinatie van studeren en Logisz bevalt hem uitstekend. “Ik krijg van Logisz genoeg tijd en ruimte voor mijn opleiding”, licht de Junior Designer toe. “Soms is het weleens strijden en goed afstemmen. Gelukkig is Wendy, mijn teamleider, dan heel begripvol. Als werken op vrijdag in plaats van woensdag mij beter uitkomt vanwege studieopdrachten, regelt ze dat. En heb ik een inhoudelijke vraag, dan kan ik altijd bij Wendy, Niek of Sander terecht. Die aandacht voelt prettig.”

 

Extra fijn vindt Bram dat hij handige links kan maken tussen zijn studie en Logisz. “Laatst nog heb ik een website getest op user experience. Die studieopdracht kon ik koppelen aan een website waarvan Logisz meer wilde weten. Mijn onderzoeksverslag heb ik zo geschreven dat hij bruikbaar is voor mijn opleiding én Logisz. Op deze manier kan ik vaker twee vliegen in één klap slaan.”

 

Blog Bram

 

‘Nieuwe dingen leren is vet!’

 

“Mijn vetste klus so far?”, vervolgt Bram. “Ik heb voor Bribus een infographic gemaakt van alles wat we voor deze mooie klant hebben gedaan. De showroomwanden van Bribus zijn ook fraai geworden. En de website van 247TailorSteel heb ik gevuld met content. Joh, voordat ik bij Logisz binnenkwam, wist ik niet eens dat ik zoiets kon. Ik leer hier echt nieuwe dingen, dat is vet!”

 

Stilaan ontdekt Bram steeds beter waar een goede designer op moet letten. “Het leukste is dat ik mij meer leer te verdiepen in de doelgroep. Ik leer voor wie ik iets maak en kijk niet alleen naar of het er mooi uitziet. Mijn ontwerpen testen op user experience en de gemaakte keuzes helder uitleggen vind ik heel belangrijk”, aldus Bram, die goed in de smiezen heeft welke kant hij op wil. “Richting het interactieve. Hoezo? Ik merk dat daar de toekomst ligt. Dat zie ik ook bij Logisz. We zijn hier heel interactief bezig. Ik vind het interessant om daar meer over te leren. Ook omdat ik dan meer voor de ambitie van Logisz kan betekenen.”

 

‘Horen bij een team voelt tof’

 

Hoewel hij zijn stagetijd allang is ontgroeid, verzorgt Bram nog steeds de bloemen van Logisz. “Iedereen heeft hier zo’n taak. Ik vind het helemaal niet erg om de bloemen te verzorgen”, zegt hij. “Bovendien ben je hier zo veel meer dan een stagiair die rotklusjes opknapt. Ik werk vanaf het begin al echt mee. Bij eerdere stages was dat weleens anders. Bij Logisz werd ik direct als een collega gezien. Dat gevoel van bij het team horen, is tof. De vaste aanstelling is een beloning voor mijn harde werken. Doe je dat bij Logisz, dan krijg je waardering.”

 

 

Tags: Design

 

Bram Tempels • 12 februari 2019 • 0 reacties • Reageer

01

09

2016

De kracht van beeld(spraak)

 

Een goede foto zegt meer dan 1.000 woorden is een vaak gehoord gezegde. Beeld spreekt je aan of juist niet. Het trekt je aandacht, wekt emotie. Ongevraagd vorm je na één oogopslag al een mening. Dat is de kracht van beeld!

 

Blog_Hans_Roes_Beeldspraak


Trek de aandacht

Er wordt tegenwoordig steeds minder gelezen en meer gescand op relevantie. Social media en digitalisering spelen hierin een grote rol. Teksten worden deels of niet meer (vanzelfsprekend) gelezen en de aandacht wordt snel verlegd.


Passend bij de organisatie

Designers zijn continu bezig met het beoordelen en toepassen van beeld. Het is een constante afweging. Wat voor de ene opdrachtgever een uitermate geschikt beeld is, slaat bij een ander de plank volledig mis. De keuze voor beeld omvat dus meer dan zomaar een mooi plaatje. Het verhaal en de visie achter de opdrachtgever in combinatie met het product, de boodschap en je doelgroep bepalen grotendeels de beeldkeuze. Hoe trek je de aandacht van het juiste publiek?


Krachtige beelden

Goed pakkend beeld, afgestemd op het verhaal en de wensen van de opdrachtgever blijven hangen. Beeldmateriaal draagt bij aan het imago van een organisatie. Denk dus goed na over de gewenste uitstraling en kies voor bijpassend beeldmateriaal. De kwaliteit van beeld verhoogt indirect de waarde van een organisatie.


Logisz helpt!

Voor meer informatie over de kracht van beelden in marketing- en communicatiemiddelen helpen onze designers u graag. Neem contact met ons op of kom langs voor een kop koffie en vrijblijvend advies!

 

Tags: Design

 

Hans Roes • 01 september 2016 • 0 reacties • Reageer

09

08

2013

Van gedetailleerd naar simplistisch design

 

Ons bureau is bij de tijd, volgt ontwikkelingen en trends op de voet. Maar soms is de drempel om een bepaalde trend te volgen te hoog als het tegen mijn persoonlijke smaak ingaat. Niet alle trends spreken mij aan of inspireren mij. Maar deze specifieke trend voelt anders: ‘Flat Design’. 
 
‘Flat Design’ is een online trend in webdesign én in user interface-design (de vormgeving van de weergave op bijvoorbeeld je telefoon- of tabletscherm). Flat design is eigenlijk niets meer dan alleen het noodzakelijke tekenen. Een cleane opmaak zonder fratsen. Minimalisme. Zoals het woord zegt: plat of vlak. Deze trend inspireert mij enorm. 
 

Plat

Waar Apple in iOS 6 (het besturingssysteem op je mobiel) nog ruimschoots gebruikmaakt van effecten, slag- schaduwen, kleurverlopen, diepte en skeudomorfisme (het zo realistisch mogelijk nabootsen van objecten die digitaal niet functioneel zijn; een digitale agenda voorzien van een lederlook of de traditionele envelop in het icoontje van een e-mailprogramma), is het nieuwe iOS 7 al veel meer een simplistische weergave.
 
Voorbeeld
Kijk bijvoorbeeld naar het icoon van een camera. In iOS 6 lijkt deze exact op een lens. Schaduwen, gradiënts (kleurverloop), filters en effecten, alles wordt toegevoegd om het zo ‘echt’ mogelijk te laten lijken. Gedetailleerd dus. In iOS 7 is het niet meer dan een lijntekening.
 
iOS6 vs iOS7
          iOS 6 camera icon                iOS 7 camera icon
 
Check neuevsold.com, hier kun je alle iconen van iOS 6 vergelijken met iOS7. Welke spreken jouw meer aan?
 
Vergelijk iOS 6 met iOS 7
 

Platter

Persoonlijk vind ik dat het nog veel ‘flatter’ kan. Zoals de versie van designer Manu Gamero uit Sevilla (Spanje). De iconen zelf hebben geen kleur meer, enkel de achtergrond heeft nog kleur. Hierdoor komen de iconen nog beter naar voren en oogt het een stuk rustiger.
 
iOS 7 redesign
 
Het UI-ontwerp van Manu Gamero (Bron Dribbble)
 
Het ontwerp is slechts een mock-up, een tekening. Jammer genoeg niet te downloaden als besturingssysteem.  
 

Platst

Designers over de hele wereld nemen de trend ‘Flat Design’ over en geven hun eigen invulling hieraan. Ik zie het als één grote inspiratiebron. In mijn ontwerpen vind ik nu nog transparanties en kleurverlopen terug, ik voeg nog te veel toe. Daar komt verandering in. Ik zet mijn zeilen bij, ga de kunst van het weglaten toepassen. Uiteraard alleen daar waar het kan, waar de klant het toelaat en alleen als het ontwerp zijn doel hierbij niet voorbij schiet. En ik wil nog platter gaan dan Manu Gamero.
 
Een drempel om déze trend te volgen?? Ik zal ‘m platlopen. 
 
Blijf ons volgen om te zien voor welke klanten wij ‘Flat Design’ als inspiratiebron hebben gebruikt. Of bent u zelf geïnteresseerd in een ‘Flat Design’ voor uw eigen website, neem dan contact met ons op.
 

 

Tags: Design, Logisz, webdesign, FlatDesign, iOS6, iOS7, Apple, iPhone, iPad, RobertHannink, UIDesign, Tends

 

Robert Hannink • 09 augustus 2013 • 0 reacties • Reageer

15

02

2013

Een aversie tegen regels?

 

In het design- en ontwerpcircuit stuit je regelmatig op een lijstje do’s and don’ts. Toegesproken door een wijze ‘betweter’ over wat ik moet doen en wat ik vooral moet laten. De drang om tegendraads te doen versterkt bij iedere lijst die ik tegenkom. Ik weiger - heel kinderachtig - het lijstje na te komen en snak naar ‘vrije formatie’. Een creatieve geest moet immers niet begrensd worden. Dat drukt. Dat beperkt.


Evenwel, hoorde ik mijzelf onlangs zeggen: “Als je ze doorbreekt, doe het dan goed én met opzet”. Huh… regels doorbreken? Opeens besef ik dat mijn creatieve geest wel degelijk gecontroleerd wordt door regels. Ze zitten blijkbaar in mijn kern. Ik heb de regels ooit aangeleerd en ben onbewust bekwaam in het toepassen ervan. Het gaat automatisch. Blijkbaar gaat het zover dat ik mijn eigen regels opstel. Want als je ze doorbreekt, vind ik dat je het goed met doen.


Ik vraag mij af hoe het écht hoort. Opvolgen of negeren? En realiseer al snel dat de juiste omgang met regels ergens in het midden ligt. De ene keer is een regel van toepassing op een ontwerp, de andere keer mag deze volledig genegeerd worden. Het is afhankelijk waarvoor het is bedoeld? En nog belangrijker voor wie? Past het bij het bedrijf? En welke regels dragen bij om de identiteit van het bedrijf te versterken? De regel van minimalisme - oftewel ‘less is more’ - match lekker bij de huisstijl of website van een architectenbureau, maar slaat volledig de plank mis bij een magazine zoals ‘Happinez’.


Ik verfoei de regels zoals ‘gebruik nooit witte typografie op een zwarte achtergrond’. Het kan ten koste gaan van de leesbaarheid. En alhoewel ik liever persoonlijke smaak voorrang geef op functionaliteit, luister ik té vaak. Immers staat functionaliteit hoog aan de top binnen Logisz. Maar mijn vingers jeuken. En mijn schoenen hoeven ook niet altijd bij mijn tas te passen. Oke, ik geef toe: mijn aversie tegen regels gaat soms ook over in liefde voor. Zo bezwijk ik voor ‘Stretch nooit een font (lettertype)’. Je verminkt het font ermee. Alsjeblieft niet doen dus. En deze dan: “Kan het logo in de advertentie toch een tikkie groter, het moet wel opvallen?!”. Een wekelijks terugkerende vraag. Ik pleit voor de regel dat het niet gaat om de grootte van het logo. En genoeg witruimtes toevoegen is er ook één om lief te hebben.


Een aversie tegen regels? Ik benut ze vaker wel dan niet. Het is vaak alleen het toontje wat me irriteert: ‘Zo zijn de regels’.


‘Logisz denken en tegelijkertijd anders kijken’ is gelukkig een etiquette van Logisz. 


Nieuwsgierig naar regels in onze scène? Dan is het boekje ‘Never use white type on a black background’ interessant om te lezen.
 

 

Tags: Design, ontwerp, Femke, Konijnenbelt, regels

 

Femke Konijnenbelt • 15 februari 2013 • 0 reacties • Reageer

06

07

2012

Typografie

 

De wereld verandert continu, trends in typografie veranderen mee. Deze trends zijn niet te beschrijven in een blog. Wel kan ik laten zien waarom mijn fascinatie voor typografie zo groot is. Het creëren van typografisch art-work en het bestuderen van gebruikte typografie in art-work is fascinerend. Ik ben benieuwd of jullie mijn mening delen?

 

Typografie is altijd, overal om ons heen. Niet alleen het lettertype maar ook de zetwijze, spatiëring en interlinie, kapitaal of onderkast dragen bij aan de sfeer die typografie oproept. Bij elk geschreven woord is er (als het goed is…) nagedacht over de typografie. Neem als voorbeeld de brandweer. Het daadkrachtige imago van de brandweer, vraagt om een heldere zakelijke letter. Als huisstijlletter voor de brandweer is gekozen voor de Frutiger. Wanneer de brandweer gebruik zou maken van een Comic Sans, zou het er een stuk minder serieus over komen.

 

BLOG_IMG_0

 

Het ‘gewoon’ plaatsen van tekst is niet voldoende. Naast de keuze voor het juiste lettertype is een grafisch element minstens zo belangrijk. Grafische elementen versterken het getypte en andersom. Om de boodschap juist over te brengen is een goed balans tussen beiden essentieel. De resultaten zijn soms sexy, soms kunstig, soms gewoon adembenemend. Klik hieronder op de afbeelding voor de website van een designer die veel met typografie werkt.

 

BLOG_IMG_2

 

shinybinary.com

 

Tags: Design, Typografie

 

Robert Hannink • 06 juli 2012 • 0 reacties • Reageer

Logisz anders

Beste bezoeker

 

Welkom op de website van Logisz.

 

Verouderde browser

 

Doordat u gebruik maakt van een verouderde browser, loopt u niet alleen een beveiligingsrisico maar kunt u ook geen gebruik maken van de meeste functionaliteiten in onze website.

 

Een update naar Firefox, Google Chrome of de nieuwste Internet Explorer word aangeraden.