Logisz B.V.

Het verhaal van de zwerver...

 

15

04

2016

Het verhaal van de zwerver...

 

Ken je het verhaal van de zwerver op de oude houten kist? De zwerver zat al jarenlang op een oude houten kist te bedelen. Op een dag kwam er een man voorbij gelopen. De zwerver zei: ‘Meneer, heeft u nog wat geld voor me? Ik heb helemaal niets.’ De man antwoordde: ‘Heb je wel eens in de kist gekeken waar je op zit?’ Vervolgens liep de man door. De zwerver was verbaasd en teleurgesteld.

 

Na een tijdje besloot hij om toch maar eens een kijkje te nemen in de kist waar hij al jarenlang op zat. De sloten waren verroest en de kist piepte en kraakte van alle kanten. Maar toen de kist openging was de zwerver met stomheid geslagen… De hele kist zat vol geld, een fortuin! Al die tijd was de zwerver alleen maar bezig met bedelen, met de voorbijgangers op straat. In al die jaren heeft hij nooit geweten dat hij de kist vol geld voor het grijpen had, dat hij er letterlijk bovenop zat.

 

De juiste ingrediënten

Het verhaal van de zwerver heeft twee belangrijke boodschappen: ‘een goed verhaal’ dat blijft hangen, en aandacht richten op de juiste dingen, anders kijken. Deze twee ingrediënten zijn ook bij het positioneren van een merk, product of dienst onmisbaar. Een goed verhaal creëren vergt onderzoek en aandacht. Wat is de USP van jouw merk? Wat maakt jouw product of dienst zo waardevol en typisch? Durf te laten zien waar je voor staat en waarom.


Keuzes maken

Mensen houden van verhalen en zijn hokjesdenkers. Je herkent het zelf vast ook wel. Je ziet iemand op straat lopen en denkt meteen te weten wat voor type het is. Dit gebeurt soms bewust, maar meestal onbewust.
En zo werkt het met praktisch alles. Daarom is het heel erg belangrijk om voor jouw product, merk of dienst te bepalen in welk hokje het past. Want als je dat zelf niet doet, wordt dat voor je gedaan. Dus! Tijd om aandacht te richten aan je eigen toko. Tijd om keuzes te maken, om jouw verhaal te bepalen.


De gouden cirkel

Allereerst moeten de USP’s worden bepaald. ‘De gouden cirkel’ van Simon Sinek is daarbij een goed hulpmiddel. Deze methode helpt bij het vaststellen van de ‘how’, ‘what’ en ‘why’ van jouw product of dienst.
De gouden cirkel methode maakt het makkelijker om de belangrijke punten te bepalen, om ‘jouw fortuin’ te vinden. Hierbij moet rekening worden gehouden met de doelgroep die je wilt aanspreken en de trends van dit moment, het wordt tijd voor marktonderzoek. Welke behoeftes zijn er vanuit jouw doelgroep? Zijn er momenten waarop jij het beste kunt inspelen? Kijk anders… en luister goed.

 

Goed verhaal, lekker kort

Dan is het tijd om het verhaal te bepalen en dit consistent door te voeren in alle communicatiemiddelen, zo creëer je herkenning. Hou het kort. Let op de respons en speel hierop in. Het moet van twee kanten komen, net als in het verhaal met de zwerver. Als de man niet had gezegd dat de zwerver eens in de kist moest kijken, had hij nooit geweten dat er een fortuin in zat…

Dit proces vergt geduld, doorzettingsvermogen, een andere kijk en advies van een sterk communicatiebureau. Wie wil dat nou niet? Een Logisz moment om eens contact met ons op te nemen. Wij denken Logisz maar kijken anders.

 

Blog-Merle-Zwerver

 

 

 

Merle Jansen • 15 april 2016

Uw naam

E-mail

Bericht

 

Controle

 

 

Velden met een zijn verplicht!

Logisz anders

Beste bezoeker

 

Welkom op de website van Logisz.

 

Verouderde browser

 

Doordat u gebruik maakt van een verouderde browser, loopt u niet alleen een beveiligingsrisico maar kunt u ook geen gebruik maken van de meeste functionaliteiten in onze website.

 

Een update naar Firefox, Google Chrome of de nieuwste Internet Explorer word aangeraden.