Logisz B.V.

Hoe neuromarketing conversie verhoogt

 

04

12

2014

Hoe neuromarketing conversie verhoogt

 

“Sinterklaas wordt in de maling genomen” kopten de nieuwsberichten vorige week naar aanleiding van de nepkortingen in webshops op speelgoed bij o.a. Intertoys en Bol.com. Een legotrein voor € 24,99 in plaats van  € 39,99, die eigenlijk altijd al € 24,99 kostte. Een slinkse manier om consumenten te beïnvloeden en aan te zetten tot kopen, vind ik persoonlijk. En toch werkt de overtuigingskracht van hoge kortingen wel. Maar hoe fijn en makkelijk zou het zijn als we op een eerlijke manier de (aankoop)beslissing van consumenten kunnen beïnvloeden?

 

Wat is neurowetenschap?

De neurowetenschap bestudeert de werking van menselijke emoties en de invloed daarvan op beslissingen en denkwijzen. Dit ‘gedrag’ wordt bepaald door ons brein. Ongeveer elke onderneming is afhankelijk van het (koop)gedrag van klanten. Door te begrijpen hoe het menselijk brein beslissingen neemt, kunnen we consumenten in een bepaalde richting sturen. Hier maken marketeers en wij bij Logisz volop gebruik van. In de marketingwereld is daarom sinds enkele jaren het begrip ‘neuromarketing’ hot topic. 

 

Overtuigingskracht

Meer pageviews en meer conversie zijn doelstellingen die veel bedrijven hanteren voor hun website- of shop. Logisz wordt vaak gevraagd om in te zetten op SEO en online adverteren om meer verkeer naar de website van de klant te leiden. Een logische stap, maar de uitdaging begint pas wanneer de bezoeker ook echt iets moet gaan doen op de website. Een product kopen, inschrijven voor een nieuwsbrief, een afspraak maken.. Voor meer conversie moet je de bezoeker kunnen overtuigen een bepaalde stap te zetten. Roger Dooley, neuromarketeer, ontwikkelde De Overtuigingsglijbaan (The Persuasion Slide): een inzichtelijk model dat de overtuigingskracht weergeeft.

 

Persuasion slide

 

Gravity betekent zwaartekracht. Dooley bedoelt hiermee dat je je potentiële bezoeker moet motiveren om naar jouw website te komen. Begrijp waar de behoefte van je potentiële bezoeker ligt en biedt dat duidelijk aan. ‘Verlies snel vet!” spreekt ons onderbewustzijn bijvoorbeeld meer aan dan “Op onze website vindt u een afslankprogramma.”

 

Nudge staat voor “het duwtje in de rug”. Oftewel de aandacht trekken en zo het motivatieproces in gang zetten door bijvoorbeeld buttons te plaatsen op je website. We spreken dan van een call to action. Laat die action gemakkelijk lijken. Schrijf dus niet: ‘Vraag hier je proefexemplaar aan’, maar ‘Ontvang direct een proefexemplaar’. Je vraagt de bezoeker dus niet iets te doen. Ons onderbewustzijn denkt meteen iets te krijgen.

 

Angle staat voor het afremmen in de bocht van de glijbaan. Als de bezoeker niet genoeg gemotiveerd wordt, stopt hij halverwege. Dit kan voorkomen worden door bewuste motivatoren (voordelen, kortingen, gratis exemplaren) en door onbewuste motivatoren (sympathie, sociale bewijskracht, autoriteit). Onbewuste motivatoren hebben voor 95% invloed op de beslissing, omdat ze ons emotionele brein weten te vinden. Denk aan uitspraken als: ‘Laatste reservering: 5 minuten geleden, ‘Best verkocht in 2014!’ en ‘Speelgoed van het jaar!’.

 

Friction staat voor wrijving: zorg dat je dit tegengaat. Friction is de vijand, want het is dat stemmetje in het hoofd dat zegt: zou je dit wel doen? Is het niet te duur? Wat als het toch niet goed werkt? Om deze wrijving te overwinnen, is bijvoorbeeld garantie een perfect middel. Niet goed? Geld terug! Ook wil je niet dat je bezoeker afhaakt tijdens het betalen, omdat dit allemaal veel te lang duurt. De laatste stap moet de makkelijkste zijn.

 

Wilt u doelgerichter en efficiënter communiceren met uw doelgroep? Logisz bekijkt of uw glijbaan wel steil genoeg is en optimaliseert uw conversie! 

 

 

Juul van Gessel • 04 december 2014

Uw naam

E-mail

Bericht

 

Controle

 

 

Velden met een zijn verplicht!

Logisz anders

Beste bezoeker

 

Welkom op de website van Logisz.

 

Verouderde browser

 

Doordat u gebruik maakt van een verouderde browser, loopt u niet alleen een beveiligingsrisico maar kunt u ook geen gebruik maken van de meeste functionaliteiten in onze website.

 

Een update naar Firefox, Google Chrome of de nieuwste Internet Explorer word aangeraden.