Logisz B.V.

Logica van webdesign

 

01

03

2018

Logica van webdesign

 

Het designen van een website. Waar begin je dan? Goede vraag, waar goed over nagedacht moet worden. Want webdesign bepaalt grotendeels de effectiviteit van een website. Dus je gaat nadenken over ‘wat je de bezoeker vertellen wilt’ en ‘wat je de bezoeker wilt laten doen’. Dat zijn altijd goede uitgangspunten. Daar kun je vervolgens theoretische modellen aan koppelen die je verder helpen om de website handen en voeten te geven. Gebruikelijke design-layouts zijn het Gutenberg diagram, het Z-patroon en het F-patroon.

 

Het Z-patroon

 

Ik wil even stilstaan bij het Z-patroon. Ideaal voor eenvoudige, minimalistische designs met enkele sleutelelementen die gezien moeten worden en naar een duidelijk doel moeten leiden. Veel gezaghebbende websites hebben dit patroon omarmd.

 

  • Als eerste scant de bezoeker de website van linksboven naar rechtsboven, waarbij hij een horizontale lijn volgt.
  • Vervolgens kijkt de bezoeker naar linksonder, hier wordt een diagonale lijn gecreëerd.
  • Als laatste kijkt de bezoeker weer naar rechts, waardoor er een tweede horizontale lijn wordt gecreëerd.

 

Wanneer bezoekers dit patroon volgen, vormt het een ‘denkbeeldige’ Z vorm:

Z-patroon

Het patroon komt – net als het Gutenberg diagram en het F-patroon overigens – voort uit onze Westerse manier van lezen (van links naar rechts). Zo zijn we nou eenmaal geprogrammeerd. Alleen lezen we online niet zo veel. Dus als je uitgaat van de volgende stelling: ‘bezoekers lezen geen webpagina, maar scannen deze’, dan is het Z-patroon een prima richtlijn voor het ontwerpen van jouw website. Dit patroon heeft een sterke focus op de call to action, waarnaar je jouw bezoekers natuurlijk wilt sturen. Daar moet de conversie plaatsvinden. En de weg daarnaartoe bepaal je door een structuur te creëren door middel van enkele dominante, visuele elementen. Daar leid je jouw bezoeker doorheen, als visuele ankers die de ogen van jouw bezoekers een patroon laten volgen. Zorg tegelijkertijd voor gemakkelijk te scannen teksten en succes met jouw webpagina’s is gegarandeerd.

 

Zig-zag

 

Scrol je een pagina naar beneden en behoud je dezelfde logica qua opbouw, dan wordt het Z-patroon eigenlijk een zig-zag patroon. Bij Logisz hanteren we verschillende technieken en patronen als we aan de slag gaan met de website-wensen van onze klanten. Welke structuur en opbouw we uiteindelijk hanteren is namelijk van verschillende factoren afhankelijk. Maar er zijn zeker voorbeelden van websites die wij voor onze klanten gebouwd hebben, waarin je het zig-zag patroon terugziet. Zoals deze:

 

Z-patroon Berdal

 

Ideaal om meer te vertellen op een pagina, maar tegelijkertijd de doeltreffendheid van het Z-patroon te behouden. Ben je benieuwd naar wat Logisz kan betekenen op het gebied van webdesign? We staan je graag te woord via +31887878120 of mailadres info@logisz.nl

 

 

Tamara van Huijssteeden • 01 maart 2018

Uw naam

E-mail

Bericht

 

Controle

 

 

Velden met een zijn verplicht!

Logisz anders

Om de website van Logisz goed te laten functioneren, gebruiken wij cookies. Gaat u hiermee akkoord?JaNee

Beste bezoeker

 

Welkom op de website van Logisz.

 

Verouderde browser

 

Doordat u gebruik maakt van een verouderde browser, loopt u niet alleen een beveiligingsrisico maar kunt u ook geen gebruik maken van de meeste functionaliteiten in onze website.

 

Een update naar Firefox, Google Chrome of de nieuwste Internet Explorer word aangeraden.