Logisz B.V.

Opmars Voice Search zet door

 

16

01

2019

Opmars Voice Search zet door

 

Spraakgestuurd zoeken, oftewel Voice Search. Heb jij al van deze nieuwe ontwikkeling in marketing gehoord? Nog niet, dan voorspellen wij dat dit snel zal veranderen. Bij Logisz merken we dat Voice Search groeit als kool. Onze online marketeer Linda Waard staat voor jou stil bij de opmars van Voice Search.

 

Dit doet Voice Search

 

Spraakgestuurd zoeken doen we bijvoorbeeld thuis al met Google Home. Deze slimme speakers kun je instellen voor meerdere gebruikers in je huis. Door middel van spraakopdrachten kun je gepersonaliseerde media beluisteren. Als jij zegt “Oké Google, speel ‘Duurt te lang’ van Davina Michelle af”, dan luister je direct naar deze hit. Google Home kan ook het laatste nieuws voor jou oplezen als je de opdracht geeft: “Hé Google, vertel mij het nieuws.”

 

Daarbij blijft het niet. Wat te denken van verwarmingsregeling (“Oké Google, zet de verwarming in de badkamer 3 graden hoger”) of na een lange werkdag bij thuiskomst je huisverlichting aanzetten: “Hé Google, doe het licht in de woonkamer aan.” Op onze smartphone gebruiken we al tools als Siri van Apple of Bixby van Samsung voor (lokale) zoekopdrachten, zoals om een goed restaurant te vinden: “Hoi Siri, zoek het best beoordeelde restaurant in de buurt.”

 

Zelfs online passen de zoekmachines zich aan op Voice Search. Zoekmachine Google heeft naast het typebalkje ook de mogelijkheid om een zoekopdracht in te spreken. Dit verandert het zoekgedrag; woorden gaan over in zinnen. Bij een voorbeeld van een zoekopdracht naar het leefgebied van ijsberen bevat de tekst waarschijnlijk “ijsbeer leefgebied”, terwijl je via Voice Search de zin “In welk gebied leven ijsberen?” gebruikt.

 

Opmars van Voice Search

 

Met Voice Search zoek je met je eigen stemgebruik via een apparaat (hardware) en een digitale persoonlijke assistent (software) die daarop geïnstalleerd is en je helpt. Uit cijfers blijkt dat we Voice Search steeds meer gebruiken. De voorspelling is zelfs dat 50% van alle zoekopdrachten in 2020 via voice assistenten, zoals Siri van Apple en Google Assistent, gaat verlopen (1).

 

Invloed op jouw vindbaarheid

 

We kennen vier zoekmomenten: je wilt iets weten, naar iets toe (in de buurt), iets doen of iets kopen. De opmars van Voice Search zorgt ervoor dat ons online zoekgedrag verandert via zoekmachines. Omdat we zoekopdrachten inspreken via stem en dus niet langer via toetsenbord of touchscreen, gaan we meer vraagwoorden (wie, wat, waar, hoe) gebruiken en open vragen (long tail zoekwoorden) stellen. Voor zoekmachine optimalisatie (SEO) betekent dat nogal wat. Langere zoekopdrachten (lees: volledige zinnen)  via Voice Search hebben gevolgen voor de zoekresultaten; Google laat andere webpagina's zien in de Top 10.

 

Hoewel Voice Search in Nederland nog in de kinderschoenen staat, wordt de stemassistent van Google in Nederland al vaker gebruikt dan in welk ander land dan ook, vlak na de introductie van Google Assistent (2). In de B2B-sector vinden zoekopdrachten nog voor de helft plaats via desktop (3). Toch moet je zeker als regionaal bedrijf goed letten op de opmars van Voice Search. Voice Search stelt ons namelijk in staat om meer ‘on the go’ te zoeken, bijvoorbeeld naar de beste restaurants in een dorp.

 

Kun je je als bedrijf voorbereiden?

 

Als bedrijf wil je natuurlijk dat jouw bedrijf het beste vindbaar is via Voice Search. Voice Search zit nog volop in de ontwikkelingsfase. Helaas zijn de perfecte tools om Voice Search te optimaliseren nog onbekend. De verwachting is dat spraaktechnologie in een steeds sneller tempo geïntegreerd wordt in tal van verschillende apps en websites (4). Vanzelfsprekend blijft Logisz de laatste ontwikkelingen in Voice Search op de voet volgen, zodat we deze marketingtrend voor onze klanten het beste kunnen optimaliseren.

 

Bronnen

 

  1. https://www.frankwatching.com/archive/2018/06/28/visual-voice-search-worden-tekstuele-zoekopdrachten-overbodig/ 
  2. https://www.nu.nl/gadgets/5657474/nederland-snelst-groeiende-land-google-assistent.html  
  3. https://blog.webiteers.nl/mobiele-business-to-business-b2b-marketing-in-2018
  4. https://www.frankwatching.com/archive/2019/01/14/online-marketing-een-terugblik-de-trends-voor-2019/ 

 

Tags: marketing

 

Linda Waard • 16 januari 2019

Uw naam

E-mail

Bericht

 

Controle

 

 

Velden met een zijn verplicht!

Logisz anders

Beste bezoeker

 

Welkom op de website van Logisz.

 

Verouderde browser

 

Doordat u gebruik maakt van een verouderde browser, loopt u niet alleen een beveiligingsrisico maar kunt u ook geen gebruik maken van de meeste functionaliteiten in onze website.

 

Een update naar Firefox, Google Chrome of de nieuwste Internet Explorer word aangeraden.