De wereld verandert continu, trends in typografie veranderen mee. Deze trends zijn niet te beschrijven in een blog. Wel kan ik laten zien waarom mijn fascinatie voor typografie zo groot is. Het creëren van typografisch art-work en het bestuderen van gebruikte typografie in art-work is fascinerend. Ik ben benieuwd of jullie mijn mening delen?
Typografie is altijd, overal om ons heen. Niet alleen het lettertype maar ook de zetwijze, spatiëring en interlinie, kapitaal of onderkast dragen bij aan de sfeer die typografie oproept. Bij elk geschreven woord is er (als het goed is…) nagedacht over de typografie. Neem als voorbeeld de brandweer. Het daadkrachtige imago van de brandweer, vraagt om een heldere zakelijke letter. Als huisstijlletter voor de brandweer is gekozen voor de Frutiger. Wanneer de brandweer gebruik zou maken van een Comic Sans, zou het er een stuk minder serieus over komen.

Het ‘gewoon’ plaatsen van tekst is niet voldoende. Naast de keuze voor het juiste lettertype is een grafisch element minstens zo belangrijk. Grafische elementen versterken het getypte en andersom. Om de boodschap juist over te brengen is een goed balans tussen beiden essentieel. De resultaten zijn soms sexy, soms kunstig, soms gewoon adembenemend. Klik hieronder op de afbeelding voor de website van een designer die veel met typografie werkt.

shinybinary.com
Tags: Design, Typografie
Robert Hannink • 06 juli 2012 • 0 reacties • Reageer