Logisz B.V.

Blog

 

Wat houdt ons bezig? Interessante updates uit ons werkveld en vraagstukken waar wij graag uw mening over lezen. Een interactieve pagina. Durf te reageren!

09

07

2020

Spring in het oog

 

Lang geleden, ik was geloof ik een jaar of zestien, knipoogde ik in een donker kroegje naar een beeldschoon meisje aan de andere kant van de bar. Ik herinner me het nog goed. Ik verwachtte minstens een schamel lachje of een knipoog terug. Maar niks van dat alles. Verontwaardigd bleef ik achter. Nu, jaren later, weet ik dat er helemaal geen sprake was van afwijzing. Knipogen in het donker heeft immers helemaal geen zin. 

 

De kunst van verleiden

 

Het is lastig om te verleiden als je niet gezien wordt. Daar ben ik mij meer dan ooit van bewust. Toch zie ik veel bedrijven dezelfde misser maken als ik in mijn jongere jaren. Zij willen een nieuwe dienst, website, product of zichzelf in de markt zetten, maar spreken de beoogde doelgroep niet aan. Dan denken organisaties vaak dat het aan campagnes of reclame ligt, maar in mijn ervaring ligt het probleem dieper en dichter bij de kern: het durven blootleggen en tonen van je identiteit. Anders doe je jezelf als organisatie tekort. Dan raak je jouw doelgroep niet en maak je onnodig meer kosten met minder resultaat. Wellicht laat jij onbewust kansen liggen door te knipogen in het donker. Ik zal het uitleggen met een voorbeeld.

 

Onlangs heb ik meegewerkt aan een project van een technisch bedrijf dat machines realiseert voor heel specifieke, medische toepassingen. Hun focus ligt op techniek en veiligheid, maar ze brachten vooral losse producten onder de aandacht. Ze verloren zichzelf hierbij uit het oog. Hun concurrentie viel juist steeds meer op en pakte de aandacht en ‘kijkcijfers’. 

 

Bescheidenheid als onderscheidend vermogen

 

Onze opdrachtgever beroept zich op veiligheid en technische hoogwaardigheid. Die eigenschappen zijn tevens zeer relevant en essentieel voor hun doelgroep. De organisatie is echter té bescheiden om dat hardop uit te dragen. Waar ze goed in zijn, en zich mee onderscheiden, is hun identiteit. Zekerheid en bescheidenheid maakt hen authentiek. Dus hebben wij dit zichtbaarder gemaakt als hun kracht. Met die kernwaarden staat onze opdrachtgever nu internationaal volop in de schijnwerpers. Exact zoals ze zijn en gezien willen worden. In plaats van losse producten verkopen ze nu zekerheid, betrouwbaarheid en veiligheid. 

 

Aan je voeten

 

Het mooie is dat deze eigenschappen er al die tijd al geweest zijn, maar niet altijd zijn gezien. Soms ligt de kernboodschap gewoon voor je voeten, maar is het voor jou of je organisatie te vanzelfsprekend. Dan kijk je er overheen, terwijl het jouw grootste blikvanger zou moeten zijn. Daar helpen wij als LOGISZ graag bij. Samen met jou krijgen we jouw authentieke positionering helder, relevant en onderscheidend. 


En ik? Met mij is het helemaal goed gekomen. Jaren later ben ik de liefde van mijn leven tegengekomen. Uitgerekend in de kroeg ben ik bij haar in het oog gesprongen. We bleken geknipt voor elkaar. Al meer dan 22 jaar! ;)

 

Philip column

 

 

 

Tags: column

 

Philip Nijland • 09 juli 2020 • 0 reacties • Reageer

26

03

2019

Parels van maakbedrijven verdienen merkbeleving

 

Een cadeau voor je kind heb je net als ik vast eens gekocht bij Intertoys. Dat kan nu niet meer. De beroemde speelgoedketen is failliet. En dat is geen verrassing.

 

Telkens als ik Intertoys binnenliep, verbaasde ik mij. Ik zag niets meer dan rekken vol dozen. Dodelijk saai. Van beleving toevoegen was geen sprake. Om nog maar te zwijgen van online marketing. Intertoys heeft dat kanaal keihard genegeerd. Zowel offline als online is niet geïnvesteerd in merkbeleving. Tja, dan ben je overgeleverd aan grote retailers als Aldi en Action. En die kunnen veel groter inkopen bij de Lego’s van deze wereld. Zij koppelden in de feestmaand december grote acties aan de speelgoeddozen in hun winkels. De genadeklap voor Intertoys.

 

Geen aandacht voor marketing. In mijn professie zie ik vaker dat marketingcommunicatie een ondergeschoven kindje is. Ook bij maakbedrijven in onze regio. Met ogenschijnlijk speels gemak schaffen we miljoenenmachines aan, maar een jaarlijks marketingbudget van 75.000 euro is ‘duur’. Dat terwijl uiteindelijk alles na te maken is. Elke technologische ontwikkeling wordt bijgehaald. Hoe maak je dan nog het verschil?

 

Directies schrijven prachtige strategische bedrijfsplannen. Vaak zonder attentie voor marketing, omdat wordt gedacht: doen we wel even erbij. Onterecht. Als producten nagenoeg vergelijkbaar zijn, geeft juist merkbeleving de doorslag. Zorg ervoor dat jouw bedrijf de mentale voorkeur krijgt boven concurrenten. Wees als bedrijf bewust wie je bent en waarvoor je staat. Durf een strategisch marketingcommunicatiebureau in te schakelen. Stippel uit hoe jouw merk in de toekomst wordt beleefd.

 

De generatie ‘marketing’ komt eraan. Slimme jongens en meiden die gaan afstuderen en zowel in B2C als B2B de belangrijkste beïnvloeders worden. Zij zijn de talenten die je wilt aanspreken op de arbeidsmarkt én zij zijn degenen met wie je straks zaken doet. Deze generatie is gewend om in merkvoorkeuren te denken. Ze verwachten dat bedrijven hun hart en ziel blootleggen. Maak je drijfveren en overtuigingen zichtbaar. 

 

In onze regio zijn ontzettend veel parels van maak- en/of familiebedrijven. Bedrijven met prachtige langetermijnvisies die geweldig innoveren en ondernemen. Alleen ervaar ik hun passie pas bij binnenkomst. Doodzonde! De maakindustrie verdient goede merkmarketing. Het is geen speelgoed. 

 

Pieter-Jan Helmink
Managing Director LOGISZ Group
Lid van het Dagelijks Bestuur Jong Management VNO-NCW
Lid van het Algemeen Bestuur VNO-NCW Midden

 

Bron

E-zine Midden{in VNO-NCW Midden

 

 

 

Tags: column

 

Pieter-Jan Helmink • 26 maart 2019 • 0 reacties • Reageer

Logisz anders

Beste bezoeker

 

Welkom op de website van Logisz.

 

Verouderde browser

 

Doordat u gebruik maakt van een verouderde browser, loopt u niet alleen een beveiligingsrisico maar kunt u ook geen gebruik maken van de meeste functionaliteiten in onze website.

 

Een update naar Firefox, Google Chrome of de nieuwste Internet Explorer word aangeraden.