Logisz B.V.

Blog

 

Wat houdt ons bezig? Interessante updates uit ons werkveld en vraagstukken waar wij graag uw mening over lezen. Een interactieve pagina. Durf te reageren!

16

01

2019

Opmars Voice Search zet door

 

Spraakgestuurd zoeken, oftewel Voice Search. Heb jij al van deze nieuwe ontwikkeling in marketing gehoord? Nog niet, dan voorspellen wij dat dit snel zal veranderen. Bij Logisz merken we dat Voice Search groeit als kool. Onze online marketeer Linda Waard staat voor jou stil bij de opmars van Voice Search.

 

Dit doet Voice Search

 

Spraakgestuurd zoeken doen we bijvoorbeeld thuis al met Google Home. Deze slimme speakers kun je instellen voor meerdere gebruikers in je huis. Door middel van spraakopdrachten kun je gepersonaliseerde media beluisteren. Als jij zegt “Oké Google, speel ‘Duurt te lang’ van Davina Michelle af”, dan luister je direct naar deze hit. Google Home kan ook het laatste nieuws voor jou oplezen als je de opdracht geeft: “Hé Google, vertel mij het nieuws.”

 

Daarbij blijft het niet. Wat te denken van verwarmingsregeling (“Oké Google, zet de verwarming in de badkamer 3 graden hoger”) of na een lange werkdag bij thuiskomst je huisverlichting aanzetten: “Hé Google, doe het licht in de woonkamer aan.” Op onze smartphone gebruiken we al tools als Siri van Apple of Bixby van Samsung voor (lokale) zoekopdrachten, zoals om een goed restaurant te vinden: “Hoi Siri, zoek het best beoordeelde restaurant in de buurt.”

 

Zelfs online passen de zoekmachines zich aan op Voice Search. Zoekmachine Google heeft naast het typebalkje ook de mogelijkheid om een zoekopdracht in te spreken. Dit verandert het zoekgedrag; woorden gaan over in zinnen. Bij een voorbeeld van een zoekopdracht naar het leefgebied van ijsberen bevat de tekst waarschijnlijk “ijsbeer leefgebied”, terwijl je via Voice Search de zin “In welk gebied leven ijsberen?” gebruikt.

 

Opmars van Voice Search

 

Met Voice Search zoek je met je eigen stemgebruik via een apparaat (hardware) en een digitale persoonlijke assistent (software) die daarop geïnstalleerd is en je helpt. Uit cijfers blijkt dat we Voice Search steeds meer gebruiken. De voorspelling is zelfs dat 50% van alle zoekopdrachten in 2020 via voice assistenten, zoals Siri van Apple en Google Assistent, gaat verlopen (1).

 

Invloed op jouw vindbaarheid

 

We kennen vier zoekmomenten: je wilt iets weten, naar iets toe (in de buurt), iets doen of iets kopen. De opmars van Voice Search zorgt ervoor dat ons online zoekgedrag verandert via zoekmachines. Omdat we zoekopdrachten inspreken via stem en dus niet langer via toetsenbord of touchscreen, gaan we meer vraagwoorden (wie, wat, waar, hoe) gebruiken en open vragen (long tail zoekwoorden) stellen. Voor zoekmachine optimalisatie (SEO) betekent dat nogal wat. Langere zoekopdrachten (lees: volledige zinnen)  via Voice Search hebben gevolgen voor de zoekresultaten; Google laat andere webpagina's zien in de Top 10.

 

Hoewel Voice Search in Nederland nog in de kinderschoenen staat, wordt de stemassistent van Google in Nederland al vaker gebruikt dan in welk ander land dan ook, vlak na de introductie van Google Assistent (2). In de B2B-sector vinden zoekopdrachten nog voor de helft plaats via desktop (3). Toch moet je zeker als regionaal bedrijf goed letten op de opmars van Voice Search. Voice Search stelt ons namelijk in staat om meer ‘on the go’ te zoeken, bijvoorbeeld naar de beste restaurants in een dorp.

 

Kun je je als bedrijf voorbereiden?

 

Als bedrijf wil je natuurlijk dat jouw bedrijf het beste vindbaar is via Voice Search. Voice Search zit nog volop in de ontwikkelingsfase. Helaas zijn de perfecte tools om Voice Search te optimaliseren nog onbekend. De verwachting is dat spraaktechnologie in een steeds sneller tempo geïntegreerd wordt in tal van verschillende apps en websites (4). Vanzelfsprekend blijft Logisz de laatste ontwikkelingen in Voice Search op de voet volgen, zodat we deze marketingtrend voor onze klanten het beste kunnen optimaliseren.

 

Bronnen

 

  1. https://www.frankwatching.com/archive/2018/06/28/visual-voice-search-worden-tekstuele-zoekopdrachten-overbodig/ 
  2. https://www.nu.nl/gadgets/5657474/nederland-snelst-groeiende-land-google-assistent.html  
  3. https://blog.webiteers.nl/mobiele-business-to-business-b2b-marketing-in-2018
  4. https://www.frankwatching.com/archive/2019/01/14/online-marketing-een-terugblik-de-trends-voor-2019/ 

 

Tags: marketing

 

Linda Waard • 16 januari 2019 • 0 reacties • Reageer

05

02

2014

Brand Love

 

Oftewel, de liefde tussen consument en merk. In mijn ogen sterk vergelijkbaar met de liefde tussen personen. Maar welke vormen neemt deze liefde aan, hoe sterk kunt u emotioneel gehecht raken aan een merk en is het echt mogelijk?
 

Ja, het is mogelijk! Diverse marketeers hebben onderzoek verricht naar ‘Brand Lovers’. U bent een Brand Lover wanneer:

  1. U uzelf één voelt met het merk (identificatie)
  2. U bereidt bent geld en tijd te investeren in het merk
  3. U een (emotionele) band heeft met het merk
  4. U wilt dat het merk voor een langere tijd deel uitmaakt van uw leven
  5. U het merk niet kunt missen
  6. U positieve gevoelens krijgt bij het merk
  7. U veel aan het merk denkt en er veel over praat met anderen

 

I Love Brand

 

Een interessante liefde dus…
Het is dus interessant om geliefd te worden als merk. Want Brand Lovers zijn enorm belangrijk voor de groei van uw bedrijf/merk. Zíj zijn immers diegenen die niet kunnen wachten tot een volgende aankoop. Zij zijn diegenen die rooskleurige mond-tot-mond reclame maken voor uw merk. En ja, zíj zijn ook diegenen die voor u door het vuur gaan als er negatief gesproken wordt over uw merk.


Investeer in uw relatie

Ik raad aan om te investeren in de relatie met uw klanten. Liefde kan vanzelf komen, maar door verdieping komt u dichter bij elkaar en houdt de liefde langer stand.


Ga interactie (contact) aan met ze. Doet u dit niet, dan gaat de liefde snel voorbij. Net zoals bij liefde tussen mensen. Investeer in uw klant door bijvoorbeeld hem of haar een korte prikkel te sturen via Facebook of Twitter, of stuur een onverwachtse en persoonlijke e-mail, vraag naar drijfveren, luister en verras hem of haar af en toe met een cadeautje. Zoals echte liefde doet. Het vervullen van alle behoeften en tijd nemen voor elkaar. Dat willen we toch allemaal.


En het is echt niet zo moeilijk. Want de taal van de liefde spreken wij allemaal. Wilt u een relatie-check-up? Heeft u liefdesvragen? Of kunnen wij u helpen met úw liefdesverklaring? Neemt u dan contact met ons op. Wij kunnen u helpen met een aantrekkelijke marketing- en communicatiecampagne, een gepersonaliseerde nieuwsbrief, een fraai presentje in een direct-mail, verleiding op social media of verlokking op uw website.

 

In the name of love.


Mark Pillen

 


Referenties

 

  • Albert, N., Merunka, D., & Valette-Florence, P. (2008). When Consumers Love Their Brands: Exploring the Concept and its Dimensions. Journal of Business Research, 61(10), 1062-1075.
  • Batra, R., Ahuvia, A., & Bagozzi, R. (2012). Brand Love. Journal of Marketing, 76 (2), 1-16.
  • Carroll, B., & Ahuvia, A. (2006). Some antecedents and outcomes of brand love.  Marketing Letters, 17 (2), 79–89.

 

Tags: socialmedia, Campagne, Communicatie, marketing, brandlove, branding, liefde, merken, naamsbekendheid, Mark

 

Mark Pillen • 05 februari 2014 • 0 reacties • Reageer

Logisz anders

Beste bezoeker

 

Welkom op de website van Logisz.

 

Verouderde browser

 

Doordat u gebruik maakt van een verouderde browser, loopt u niet alleen een beveiligingsrisico maar kunt u ook geen gebruik maken van de meeste functionaliteiten in onze website.

 

Een update naar Firefox, Google Chrome of de nieuwste Internet Explorer word aangeraden.