Logisz B.V.

Blog

 

Wat houdt ons bezig? Interessante updates uit ons werkveld en vraagstukken waar wij graag uw mening over lezen. Een interactieve pagina. Durf te reageren!

15

02

2013

Een aversie tegen regels?

 

In het design- en ontwerpcircuit stuit je regelmatig op een lijstje do’s and don’ts. Toegesproken door een wijze ‘betweter’ over wat ik moet doen en wat ik vooral moet laten. De drang om tegendraads te doen versterkt bij iedere lijst die ik tegenkom. Ik weiger - heel kinderachtig - het lijstje na te komen en snak naar ‘vrije formatie’. Een creatieve geest moet immers niet begrensd worden. Dat drukt. Dat beperkt.


Evenwel, hoorde ik mijzelf onlangs zeggen: “Als je ze doorbreekt, doe het dan goed én met opzet”. Huh… regels doorbreken? Opeens besef ik dat mijn creatieve geest wel degelijk gecontroleerd wordt door regels. Ze zitten blijkbaar in mijn kern. Ik heb de regels ooit aangeleerd en ben onbewust bekwaam in het toepassen ervan. Het gaat automatisch. Blijkbaar gaat het zover dat ik mijn eigen regels opstel. Want als je ze doorbreekt, vind ik dat je het goed met doen.


Ik vraag mij af hoe het écht hoort. Opvolgen of negeren? En realiseer al snel dat de juiste omgang met regels ergens in het midden ligt. De ene keer is een regel van toepassing op een ontwerp, de andere keer mag deze volledig genegeerd worden. Het is afhankelijk waarvoor het is bedoeld? En nog belangrijker voor wie? Past het bij het bedrijf? En welke regels dragen bij om de identiteit van het bedrijf te versterken? De regel van minimalisme - oftewel ‘less is more’ - match lekker bij de huisstijl of website van een architectenbureau, maar slaat volledig de plank mis bij een magazine zoals ‘Happinez’.


Ik verfoei de regels zoals ‘gebruik nooit witte typografie op een zwarte achtergrond’. Het kan ten koste gaan van de leesbaarheid. En alhoewel ik liever persoonlijke smaak voorrang geef op functionaliteit, luister ik té vaak. Immers staat functionaliteit hoog aan de top binnen Logisz. Maar mijn vingers jeuken. En mijn schoenen hoeven ook niet altijd bij mijn tas te passen. Oke, ik geef toe: mijn aversie tegen regels gaat soms ook over in liefde voor. Zo bezwijk ik voor ‘Stretch nooit een font (lettertype)’. Je verminkt het font ermee. Alsjeblieft niet doen dus. En deze dan: “Kan het logo in de advertentie toch een tikkie groter, het moet wel opvallen?!”. Een wekelijks terugkerende vraag. Ik pleit voor de regel dat het niet gaat om de grootte van het logo. En genoeg witruimtes toevoegen is er ook één om lief te hebben.


Een aversie tegen regels? Ik benut ze vaker wel dan niet. Het is vaak alleen het toontje wat me irriteert: ‘Zo zijn de regels’.


‘Logisz denken en tegelijkertijd anders kijken’ is gelukkig een etiquette van Logisz. 


Nieuwsgierig naar regels in onze scène? Dan is het boekje ‘Never use white type on a black background’ interessant om te lezen.
 

 

Tags: Design, ontwerp, Femke, Konijnenbelt, regels

 

Femke Konijnenbelt • 15 februari 2013 • 0 reacties • Reageer

Logisz anders

Beste bezoeker

 

Welkom op de website van Logisz.

 

Verouderde browser

 

Doordat u gebruik maakt van een verouderde browser, loopt u niet alleen een beveiligingsrisico maar kunt u ook geen gebruik maken van de meeste functionaliteiten in onze website.

 

Een update naar Firefox, Google Chrome of de nieuwste Internet Explorer word aangeraden.